تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,021 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,684,100 |
ارتقاء فرآیند آموزش در زمینه طراحی معماری با بهرهگیری از معیارهای ارزیابی سطح سواد اطلاعاتی: مورد مطالعه - اکانر و رادکلیف | ||
معمار شهر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سینا قاضی زاده1؛ محمد هادی کابلی* 2؛ سعید صالحی3 | ||
1گروه معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند | ||
3گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
سیستم آموزش کنونی مقاطع تحصیلات کارشناسی دانشگاه های کشور، یکی از دلایل عدم توفیق فارغ التحصیلان رشته معماری (که جامعه بزرگی از فارغ التحصیلان کشور را تشکیل می دهند) در زمان رویارویی با مسائل طراحی و چالش های مربوط به آن است؛ از این رو بررسی علل و برطرف سازی مولفه های عدم توفیق جهت ارتقا فرآیند آموزش طراحی معماری ضروری می نماید. مبحث سواد اطلاعاتی و نحوه ارزیابی آن در رشته های دیگر از توفیق بالایی برخوردار بوده است و می توان از آن در این راستا بهره گرفت. روش تحقیق مورد نظر در این پژوهش، روش همبستگی و در بخش کمی رویکرد پیمایشی است. در این پژوهش مولفه های سنجش سواد اطلاعاتی که شامل 6 گروه است مورد مطالعه قرار گرفت. پژوهش حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به روش نمونه گیری غیراحتمالی ساده انجام و جهت جمع آوری اطلاعات از جامعه نمونه از پرسشنامه تنظیم شده برای این منظور استفاده شده است. تعداد اعضای جامعه نمونه براساس جدول مورگان 341 نفر تعیین شده است. با توجه به نتایج برازش رگرسیون خطی چندمتغیره به ترتیب راهبرد جست وجو اطلاعات، ارزیابی، مکانیابی اطلاعات، توصیف مسئله و ترکیب جدبد اطلاعات بیشترین تأثیر را در ارتقا سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان این رشته و مقطع دارند حال آنکه عامل کیفیت استفاده از اطلاعات هیچ تأثیری در ارتقا کیفیت آموزش ندارد. بنابراین با تکیه بر این روش می توان دانشجویان را در بدو ورود ارزیابی و گروه بندی کرد و رویکرد مناسب آموزشی را نسبت به آنان اعمال نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ پایاسازی؛ دانشجویان کارشناسی معماری؛ سواد اطلاعاتی؛ اکانر-رادکلیف | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |