تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,607,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,048 |
نقش واسطه ای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل | ||
فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، مهر 1402 | ||
نوع مقاله: تحقیق کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/hpsbjourna.2023.1990189.1179 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین زیوری اظهر* 1؛ ارسلان خان محمدی2؛ علی اصغر عباسی اسفجیر3؛ بابک حسین زاده4 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحدآمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران | ||
3دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای هوش معنوی (SIQ ) عبدالله زاده، کشمیری و عرب عامری (1387)، پرسشنامه شادکامی (HQ) آرگیل و لو (1989) و پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAAQ) آلپرت و هار (1960) ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل دادههای استفاده شد. یافتهها نشان داد که هوش معنوی و شادکامی در ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با کاهش کمالگرایی و افزایش شادکامی میتوان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد. واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، شادکامی، کمالگرایی، طلاب. . . . . . | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی؛ شادکامی؛ کمال گرایی؛ طلاب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 |