تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,460,150 |
نقش واسطه ای خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عباس قلتاش* | ||
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی یکی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و از طرفی اثرپذیر از متغیرهایی همچون خودتعیین گری و ادراک از جو مدرسه می تواند باشد. هدف از این پژوهش تعیین نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه می باشد . روش شناسی: روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان شهریار بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1401-1402 بیش از 1000 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه لازم 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خود تعیین گری دسی وریان، (۱۹۸۵) پرسشنامه جو مدرسه توسط پاشیاردیس (2000) مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (۲۰۰۴) بوده است . پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ و ضریب بالای 75/. مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همببستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نقش میانجی دارد.نتیجه گیری: با فراهم سازی زمینه ارتقای ادراک مطلوب تر از جو مدرسه و کمک به ارتقای خودتعیین گری دانش آموزان می توان اشتیاق آنها را به مدرسه و فرایندهای یاددهی-یادگیری بیشتر ارتقائ داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتعیین گری؛ ادراک از جو مدرسه؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 |