تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,840 |
رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 56، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده بافتی* ؛ محدثه بخشی پور | ||
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
اهمیت یادگیری و مطالعهی دانش آموزان همواره یکی از مهمترین دغدعههای مدیران ارشد آموزش و پرورش در هر کشوری به شمار میرود و پژوهشگران زیادی به این موضوع پرداختهاند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی در شهر سمنان بود. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس شیوه جمع آوری دادهها از نوع توصیفی همبستگی است. بر همین اساس جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان سمنان هستند. روش نمونهگیری در این تحقیق از نوع غیراحتمالی در دسترس است و تعداد 320 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند که از بین 320 نفر تعداد 160 نفر در مقطع ابتدایی و 160 نفر در مقطع متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه بود و از پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و مطالعه و پرسشنامه پافشاری استفاده شد و برای بررسی صحت و سقم آن از روایی و پایایی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش حداقل مربعات جزیی بوده و از نرمافزار ایموس استفاده شده است. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان داد که بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه و تمامی مولفههای آن رابطه مستقیم دارد(آماره معنی داری 599/14). اما نقش تعدیلگر مقطع تحصیلی در روابط بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان تایید نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری و مطالعه؛ پافشاری؛ مقطع تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |