| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,999 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,739 |
نقش واسطهای آگاهی فراشناختی در رابطه بین اثربخشی مدرسه و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 209-222 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709613 | ||
| نویسندگان | ||
| مهسا محمودی مشایی1؛ مائده ابراهیمی زاهد2؛ زهرا صدری3؛ محمدرضا زائری بهروز4؛ عباس نجفی پور تابستانق* 5 | ||
| 1کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور اسلامشهر، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
| 4کارشناسی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور اسدآباد، همدان، ایران. | ||
| 5کارشناس ارشد گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش تعیین نقش واسطهای آگاهی فراشناختی در رابطه بین اثربخشی مدرسه و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم دوره دوم متوسطه منطقه یک شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 5600 نفر بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان و بعد از مشورت با اساتید دانشگاهی تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای جمعآوری دادهها سه پرسشنامه اثربخشی مدرسه هوی (2009)، خوشبینی تحصیلی تچانن- موران (2013) و خودآگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد (2002) بود. برای تحلیل دادهها از مدلهای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج تحلیلها نشان داد که اثرات مستقیم اثربخشی مدرسه بر خوشبینی تحصیلی (96/4t=، 000/۰p=) و خودآگاهی فراشناختی (38/4t=، 02/۰p=) ، و آگاهی فراشناختی بر خوشبینی تحصیلی (96/9t=، 000/۰p=) معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم اثربخشی مدرسه بر خوشبینی تحصیلی با میانجیگری خودآگاهی فراشناختی نیز معنادار بود (37/9t=، 001/۰p=). در نهایت، مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. بنا بر یافتههای پژوهش، اثربخشی مدرسه یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار در تبیین خوشبینی تحصیلی دانشآموزان است که این اثر را بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بهبود آگاهی فراشناختی صورت میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آگاهی فراشناختی؛ اثربخشی مدرسه؛ خوشبینی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 |
||