تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
سنتزپژوهی شاخصها و مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 235-252 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709638 | ||
نویسندگان | ||
مریم عظیمی روشن1؛ حسین مؤمنی مهموئی* 2؛ یوسف مهدی پور3؛ علی اکبر عجم4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
2دانشیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصها و مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانشآموزان دارای نیاز ویژه است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و روش آن سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس و همکاران (2006) است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (211 مقاله) که از سال 2009 تا 2023 میلادی در مورد برنامه درسی مبتنی بر استیم برای دانشآموزان دارای نیاز ویژه در پایگاههای علمی و تخصصی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش 31 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از مضمونگذاری مجدد یافتهها طبق روش اسکات (2012) استفاده شد نتایج نشان دهنده 78 درصد توافق بین ارزشیابان در مضامین بود. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، ابعاد استیم در برنامه درسی دانشآموزان دارای نیاز ویژه در 5 بُعد، 14 عامل و 58 مقوله شامل بُعد عوامل فردی (شامل مؤلفههایی چون معلم، دانشآموز)؛ بُعد الزامات فرایندی (جامعیتبخشی به تلفیق، نوآوری و خلاقیت و مهارتمحوری)؛ بُعد راهبرد آموزش (مسألهمحوری، آموزش همیارانه و مشارکتی، تلفیق بازی و یادگیری و امکانات رفاهی)، الزامات محیطی(محیط ساختارمند، محیط حمایتی و محیط فناورانه) و ارزشیابی (مشتمل بر شاخصهایی چون، شخصیسازی ارزیابی، جامعیت در ارزیابی و ارزیابی مهارتمحور) طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد که تلفیق استیم در برنامههای درسی فراگیران دارای نیاز ویژه نیازمند توجه به تمام ابعاد و عناصر برنامههای درسی است | ||
کلیدواژهها | ||
استیم؛ برنامه درسی؛ دانشآموزان دارای نیاز ویژه؛ سنتزپژوهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 |