تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,872 |
جامعهپذیری سازمانی در زیستبوم آموزشوپرورش ایران | ||
فصلنامه مهندسی مدیریت نوین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1402 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (تحقیقی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jmemiau.2024.709656 | ||
نویسندگان | ||
محسن زمانی چریانی1؛ بدری شاه طالبی* 2؛ نرگس سعیدیان خوراسگانی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. (نویسنده مسؤول) | ||
3استادیار گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی جامعهپذیری سازمانی در زیستبوم آموزشوپرورش دولتی ایران انجام گردید. این تحقیق بهصورت نرکیبی (کیفی_کمی) اجرا شد. قسمت کیفی با تحلیل مضمون با رویکرد اتراید استرلینگ انجام شد. محیط پژوهش در این بخش شامل مقالات و کتابهای حوزه جامعهپذیری سازمانی با هدف کشف متغیرهای هدف مطالعه بود. آنالیز دادهها در قسمت کیفی بیانگر راه کنشهای جامعهپذیری سازمانی در قالب انطباقپذیری سازمانی، کنشگری فعال، فرهنگپذیری سازمانی، تصویرگری آینده و رویهمندی سازمانی بود. در بخش کمی از روش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی معلمین شاغل لیسانس و فوق لیسانس به بالا در مقاطع مختلف مدارس دولتی در مراکز استانهای منتخب در سال ۱۴۰۰ که با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ۱۲۷ گویهای برگرفته از قسمت کیفی پژوهش طبق طیف ۵ گزینهای لیکرت با تأیید روایی محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصان امر آموزشوپرورش موضوعی و روایی صوری توسط چند نفر از جامعه آماری بود. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. سنجش پایایی طبق ضریب آلفای کرونباخ دارای برآورد ضریب برای کلیه مضامین بالاتر ۷/۰ بود که نشاندهنده همبستگی درونی بالای ابزار پژوهش بود. بهمنظور آنالیز دادههای کمی از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در راستای جامعهپذیری سازمانی معلمان تازهوارد و توسعه جامعهپذیری برای معلمان باسابقه استفاده از راه کنشهای حاصل از پژوهش در ردههای سیاستگذاری سازمانی و برنامههای تربیت معلم توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: جامعه پذیری سازمانی؛ انطباق پذیری سازمانی؛ کنشگری فعال؛ فرهنگ پذیری سازمانی؛ تصویرگری آینده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |