تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
وجوه پنجگانه فرامتنیّت ژرار ژنت در رمان تنگسیرصادق چوبک | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 20، شماره 62، بهمن 1402، صفحه 169-184 اصل مقاله (459.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/bahar.2023.2000125.1087 | ||
نویسندگان | ||
علی کشاورز قدیمی1؛ جواد طاهری* 2؛ لیدا نامدار3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، خدابنده، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، ابهر، ایران. | ||
3گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، خدابنده، ایران. | ||
چکیده | ||
فرادهش متنی (فرامتنیّت) مناسباتی است که متن را خواه به صورت آشکار و خواه به صورت پنهان، در ارتباط با دیگر متون قرار میدهد. فرامتنیت مورد نظر ژنت، سطح وسیعتری از بینامتنیّت کریستیوایی است. کارکرد بینامتنیّت آن است که تصوّرات رابطهای بودن، ارتباط بینابینی و وابستگی متقابل در حیات فرهنگی مدرن را برجسته میکند. واژۀ متن دال بر یک بافته، یک بافت درهم تنیده است و از اینرو بینامتنیّت، وابسته به انگارههای شبکۀ توری، بافت، و جامهای متنی درهم تنیده از تار و پود از پیش نوشتهها و از پیش خواندههاست. بنابراین هر متنی معنای خود را از رابطۀ دیگر متون بهدست میآورد که به شیوههای گوناگونی میتواند ترسیم شود. صادق چوبک؛ نویسندهای خلاق و آشنا با اصول و تکنیکهای نوین داستاننویسی آگاهانه و ناخودآگاه در رمان تنگسیر از شبکههای متنی پیچیده و مختلفی بهره برده است. هدف از پژوهش بررسی و تحلیل وجوه پنجگانه فرامتنیت ژنت در رمان تنگسیر صادق چوبک است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و به شیوۀ کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از وجوه پنجگانه نظریۀ فرامتنیّت ژنت، پیرامتنیّت و زبرمتنیّت در رمان تنگسیر بسامد قویتری داشته و از دیگر وجوه برجستهتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریۀ ژنت؛ فرامتنیت؛ رمان تنگسیر؛ پیرامتنیّت؛ زبرمتنیت | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
الف- کتابنامه
ب- مقاله و پایاننامه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |