| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,022 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,788 |
طنز میرا و طنز مانا در دوره تیموریان | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، بهمن 1402، صفحه 87-122 اصل مقاله (658.53 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| قهرمان شیری | ||
| استاد دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چهار ضلع طنزیات رایج در عصر تیموری را چهار شیوه تشکیل می دهد که سه تا از آنها فقط جنبه تفنن و تفریح دارند. آن چهار ضلع عبارتند از: اول شوخطبعیهای شفاهی در محفلهای ادبی، دوم گردآوری لطایف طوائف گذشته بهوسیله علی صفی و جامی، سوم طنزهای خوراکی و پوشاکی بسحاق اطعمه و محمود قاری البسه که صنعتپردازی های ادبی بسیاری از شاعران از جمله اهلی شیرازی و سیبک نیشابوری و ابن حسام خوسفی ودیگران را نیز به دلیل افراط و اغراق میتوان در ردیف آن نوع التزامها قرار داد. چهارم جعل و تحریف گسترده واقعیتهای تاریخی، ادبی، عرفانی و مذهبی و جایگزین کردن آنها با واقعیتهای اصیل در تذکرهالشعراء و روضه الشهدا و مجالس العشاق. همه این چهار شیوه از طنزپردازی از نظر ماهیت در چهار ویژگی اشتراک دارند: جنبه محفلآرایی و سرگرم کنندگی و عاری بودن از وجهه اعتراضی و مبارزه جویی؛ ناتوانی در انگیزش اندیشه و ایجاد ارتقای فکری در مخاطب؛ نداشتن نوآوری در ساحت های هنری و اهتمام به اجرای ساخت ها و شیوه های متداول و معروف؛ تمرکز همه تلاش ها بر ارتقای تصنعی ساحت های زبانی و ادبی و بی اعتنایی کامل به ماهیت و محتویات و ماندگاری آنها در ابتداییات. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طنز تیموری؛ طنز مانا؛ طنز میرا؛ دیوان اطعمه؛ دیوان البسه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |
||