تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,194 |
تبیین و اولویت بندی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) | ||
فصلنامه علوم ورزش | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 50، تیر 1402، صفحه 107-128 اصل مقاله (904.13 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه روشنی1؛ سید احسان امیرحسینی* 2؛ مهرزاد حمیدی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران | ||
2دانشیارگروه مدیریت ورزش ، واحد یاسوج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج ، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تبیین و اولویت بندی قابلیتهای اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی با رویکرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری و کارافرینان ورزشی که در این زمینه صاحب نظر بودند. روش نمونه گیری، هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد و ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود جهت اولویت بندی یافته های حاصل از نظریه داده ینباد از تکنیک AHP استفاده شد. یافته نشان داد که 34 مقوله در قابلیت اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی وجود دارد. از بین مقوله های شرایط علی، نبود زمینه خدمات و حمایتهای دولتی از بین مقوله های شرایط مداخله گر، شرایط محیطی کلان، از بین عوامل زمینه ای، توسعه مهارتهای عمومی و از بین راهبردها، راهبرد بازبینی در محتوای کتب درسی بالاترین اولویت را داشتند. تغییر محتوای کتب به سمت و سوی عملیاتی و کاربردی کردن دروس و توسعه مهارت ها و همچنین همسویی تحصیل دانشجویان، همسو متناسب با بازار کار قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان تربیت بدنی را توسعه خواهد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغالپذیری؛ تربیت بدنی؛ دانشآموختگان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |