| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,820 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,289,086 |
تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان پیش دبستانی در شهر اصفهان | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.555662.1044 | ||
| نویسندگان | ||
| الهام امینی1؛ حسین مولوی* 2 | ||
| 1خ جابرانصاری-خ شهبازی-پ6 | ||
| 2دکتری روانشناسی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ، حافظه فعال، انعطافپذیری و حفظ توجه) بر مشکلات عاطفی – رفتاری کودکان پیش دبستانی بوده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی 5- 6 ساله دارای مشکلات عاطفی-رفتاری در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. برای انجام پژوهش نمونه ای شامل30 نفر از این کودکان بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) بصورت تصادفی گمارده شدند و گروه آزمایش تحت مداخله قرار گرفت. در پیشآزمون و پسآزمون، مشکلات عاطفی- رفتاری توسط مقیاس سیاهه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ (Achenbach, 1991) سنجیده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مداخله برای گروه آزمایش معنی دار است و آموزش کارکردهای اجرایی بر مشکلات عاطفی-رفتاری (اضطراب، افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی، اختلالات تفکر، مشکلات توجه، رفتار قانونشکنی و رفتار پرخاشگری) موثر هستند (001/0>P). | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشکلات عاطفی- رفتاری؛ کارکردهای اجرایی؛ کودکان پیش دبستانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 |
||