تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,966 |
بررسی رابطه چندگانه بین نشخوار فکری، سبک فرزندپروری ادراک شده، تنظیم هیجانی شناختی و روابط خانوادگی با علائم اختلال خواب دانشجویان دانشگاه اصفهان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.558446.1122 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بخشنده1؛ زهرا یوسفی* 2؛ زهرا کیانی پیکانی3 | ||
1دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان ) | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه چندگانه بین نشخوار فکری، سبک فرزندپروری ادراک شده، تنظیم هیجانی شناختی و روابط خانوادگی با علائم اختلال خواب در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان درسال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 330 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اختلال خواب( Backhaus, Junghanns, Broocks, Riemann, & Hohagen. 2002) نشخوار فکری (Yousefi, Abedi, Bahrami, Mehrabi, 2009)، سبک فرزندپروری ادراک شده ( McClun, & Merrell (1998تنظیم هیجانی Gratz, K. L., & Roemer, (2004). ، پرسشنامه روابط خانوادگی (Barnes, (1982 و Backhaus, Junghanns, Broocks, Riemann, & Hohagen, (2002) بود . جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نشخوار فکری در کنار عدم پذیرش هیجان، سبک فرزندپروری سهلگیرانه، سبک فرزندپروری مقتدرانه و روابط خانوادگی قادربه پیشبینی علائم اختلال خواب است . میتوان نتیجه گرفت با نشخوار فکری کمتر، سبک فرزندپروری ادراکشده مقتدرانه، پذیرش پاسخدهی هیجانی و روابط خانوادگی مناسب علائم اختلال خواب کمتری تجربه میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشخوار فکری؛ سبک فرزندپروری؛ تنظیم هیجانی شناختی؛ روابط خانوادگی؛ علائم اختلال خواب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 |