تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهزیستی روانشناختی مادران | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.576592.1515 | ||
نویسندگان | ||
محسن شکوهی یکتا* 1؛ نگین معتمدیگانه2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کارگاه آموزشی هوش هیجانی بر بهزیستی روانشناختی مادران انجام شد. مطالعه حاضراز نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی بود .نمونه آماری این پژوهش مشتمل بر 21 مادر بود که از میان مناطق یک تا پنج شهر تهران بهصورت نمونهگیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در کارگاه آموزشی هوش هیجانی ثبتنام نمودند. در طی جلسات کارگاه، پانزده مهارت هوش هیجانی طی 7 جلسه دو ساعته در طول 7 هفته (هر هفته یک جلسه) توسط مدرسین مجرب آموزش داده شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) که مؤلفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی را مورد ارزیابی قرار میدهد، مورداستفاده قرار گرفت و آزمودنیها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به این مقیاس پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از روش تحلیل اندازهگیری مکرر، شرکت در کارگاه آموزشی هوش هیجانی منجر به افزایش روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، رشد فردی وبهزیستی روانشناختی در مادران شده است. بااینوجود تحلیل یافتهها، تفاوت معناداری را درزمینهی افزایش پذیرش خود، تسلط بر محیط و زندگی هدفمند مادران نشان نمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای هوش هیجانی؛ بهزیستی عمومی؛ سلامت روان؛ آموزش مادران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 |