تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,792 |
تاثیر ذهن آگاهی، هیجان خواهی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر خرید آنلاین، نقش میانجی خود کنترلی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1880512.2101 | ||
نویسندگان | ||
هادی فرهادی* 1؛ آیدا کراچیان2 | ||
1استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان،ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف تاثیر ذهن آگاهی، هیجان خواهی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر خرید آنلاین، نقش میانجی خودکنترلی در بین دانشجویان شهر اصفهان در سال 1399-1398 انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویانی که از سایتهای دیوار، شیپور و دیجی کالا خرید کرده به حیطه تعداد 450 نفر بود که از میان آنان 254 نفر به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارها شامل، پرسشنامه خرید آنلاین (Deheshti, Tonke nejad,2006)، ذهن آگاهی (Baedr et al, 2006)، هیجان خواهی (zakerman, 1971)، ویژگی شخصیتی (McCrae & Costa, 2004 )، خودکنترلی (Tangi et al, 2004) بود. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج مدل سازی نشان داد که تاثیر ذهن آگاهی، خود کنترلی و ویژگی های شخصیتی باز بودن به تجربه، دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری برخرید آنلاین معنی دار (01/0>P) اما تاثیر هیجان خواهی و ثبات هیجانی و برون گرایی با خرید آنلاین معنی دار نبوده است. همچنین، نتایج نشان داد که خودکنترلی میانجیکننده کامل تاثیر ذهنآگاهی، ثبات هیجانی، باز بودن به تجربه و دلپذیر بودن با خرید آنلاین بوده است بر این اساس پیشنهاد می گردد استفاده از طراحی زیبا و مناسب و خدمات رسانی با کیفیت برای استفاده دانشجویان متقاضی از سایت های معتبر همواره مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خرید آنلاین؛ ذهن آگاهی؛ هیجان خواهی؛ ویژگی های شخصیتی؛ خود کنترلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 283 |