تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,337 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,951 |
تدوین بسته ی مداخله ای تحول مثبت نوجوانی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول با رویکرد کیفی تحلیل مضمون | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1879881.2091 | ||
نویسندگان | ||
زهرا موحدیان1؛ امیر قمرانی* 2؛ ایلناز سجادیان3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اصفهان، واحد (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3عضو هییت علمی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تدوین بسته مداخله ای تحول مثبت نوجوانی برای دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری بود.روش پژوهش از نوع تحقیقات اکتشافی و دارای ماهیت کیفی بود که هدف تحقیق را ازطریق رویکردتحلیل مضمون دنبال نمود. جامعه آماری شامل120اسناد و مقالات مرتبطی بود که در زمینه تحول مثبت نوجوانی وجود داشت که دراین پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند13مقاله که بدنه اصلی سواد علمی و پژوهشی را در حوزه رشد مثبت جوانی تشکیل میدادند مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج نشان داد که مقوله های بدست آمده از تحلیل مضمون شامل توسعه شناختی، توسعه معنوی، توسعه اجتماعی، استفاده از بستر تجربیات جوان، توجه به بافت فرهنگی و زمان و برنامه ریزی هدایت شده می باشند که درسه کدگزینشی مقولههای اصلی سازنده سازه رشدمثبت نوجوانی، عوامل زمینهای دررشد مثبت نوجوانی و راهکاررشدمثبت نوجوانی قرار گرفتند.در نهایت بسته مداخله ای تحول مثبت نوجوانی با توجه به یافته های تحلیل مضمون برای دانشآموزان در سن نوجوانی (13و 14سال) تدوین و مفاهیم مستخرج از متون مورداستفاد در قالب ساختار جلسات متعدد آموزشی تدوین و پردازش گردید و برای هر جلسه آموزشی بخشهای موضوع جلسه، اهداف جلسه، محتوای جلسه، روش آموزش و ارائه، تمرین و تکلیف طراحی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول مثبت نوجوانی؛ رویکرد کیفی تحلیل مضمون؛ اختلال رفتاری نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 |