تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,887 |
تأثیر رهبری زهرآگین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی تنبلی سازمانی (مورد مطالعه: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان سرباز) | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1882838.2150 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کوهی1؛ ناصر ناستی زایی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی تأثیر رهبری زهرآگین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی تنبلی سازمانی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش کلیهی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان سرباز در سال تحصیلی 98-1397 به حجم 377 نفر بود. 191 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب جنسیت) از طریق سه پرسشنامه رهبری زهرآگین (اشمیت، 2008)، بیتفاوتی سازمانی (داناییفرد، حسنزاده و سالاریه، 1389) و تنبلی سازمانی (غفارینیا و رستمی، 1396) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با کمک نرامافزارهای اس پی اس اس و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها اثر مستقیم رهبری زهرآگین بر بیتفاوتی سازمانی(51/4,t= 34/0β=)، اثر مستقیم رهبری زهرآگین بر تنبلی سازمانی (07/6, t=64/0β=)، و اثر مستقیم تنبلی سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی (83/5, t=55/0β=)، معنادار بود (01/0> P). همچنین اثر غیرمستقیم رهبری زهرآگین بر بیتفاوتی سازمانی با میانجیگری تنبلی سازمانی (73/4, t=352/0β=) معنادار بود. (01/0> P). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که رهبری زهرآگین هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی تنبلی سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی اثر مثبت و معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری زهرآگین؛ بیتفاوتی سازمانی؛ تنبلی سازمانی؛ معلمان مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |