تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابتجویی افراطی بر نشانگان بدریختانگاری بدنی با واسطه گری سیستم فعالسازی/ بازداری رفتاری در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوّم | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1924718.2882 | ||
نویسندگان | ||
الهه طغیانی* 1؛ علی عیسی زادگان2؛ اسماعیل سلیمانی3 | ||
1دانشگاه ارومیه | ||
2دانشگاه ارومیه/ گروه روان شناسی | ||
3دانشگاه ارومیه. گروه روان شناسی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش تعیین تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابتجویی افراطی بر نشانگان بدریختانگاری بدنی با واسطهگری سیستم فعالسازی/ بازداری رفتاری در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوّم بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری، همۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوّم زرینشهر به تعداد 2850 نفر در سال 1399 بود. 355 نفر آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ شخصیت خودشیفته (Raskin &Hall, 1979)، پرسشنامۀ نگرش رقابتی (Ryckman et al, 1990)، پرسشنامۀ سیستم فعالسازی/ بازداری رفتاری (Carver & With, 1994) و پرسشنامۀ نگرانی از تصویر بدن (Littleton, Axsom & Pury, 2005) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. اثرهای واسطهای با استفاده از روش بوتاستراپ مورد آزمون قرار گرفت. ارزیابی مدل فرضی پژوهش نشان داد مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش مطلوب دارد (93/0CFI=، 90/0NFI=،06/0(RMSEA=نتایج نشان داد صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابتجویی افراطی به واسطه سیستم فعالسازی رفتاری بر بدریختانگاری بدنی تأثیر معنادار دارد (01/0P<). یافتههای پژوهش از مدل فرضی برای بدریختانگاری بدنی، حمایت کرد .به طور کلی نتایج نشان داد رابطۀ معناداری بین صفت شخصیت خودشیفتگی، نگرش رقابتجویی افراطی، سیستم فعالساز رفتاری و نشانگان بدریختانگاری بدنی وجود دارد و صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابتجویی افراطی از طریق سیستم فعالساز رفتاری، قادر به پیشبینی معنادار نشانگان بدریختانگاری بدنی دانشآموزان دختر است. توجه به نیازهای روانشناختی دانشآموزان دختر دارای نشانگان بدریختانگاری بدنی، آگاهیبخشی، آموزش و مداخله لازم توسط متولیان آموزش و سلامت، این دختران و جامعه را در مسیر سلامت قرار می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
صفت خودشیفتگی ناسازگار؛ نگرش رقابتجویی افراطی؛ سیستم فعالسازی/ بازداری رفتاری؛ نشانگان بدریختانگاری بدنی؛ دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوّم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |