تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
الگوی معادلات ساختاری کفایت اجتماعی با قلدری سایبری براساس میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1902042.2471 | ||
نویسندگان | ||
وحید فلاحی1؛ محمد نریمانی* 2؛ اکبر عطادخت3 | ||
1دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی الگوی معادلات ساختاری کفایت اجتماعی با قلدری سایبری براساس میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان انجام گرفت. روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادهاند (N= 21756). تعداد 409 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامههای تجربه قلدری_قربانی سایبری(Antoniadou, Kokkinos & Markos, 2016)،کفایت اجتماعی(Parandian, 2006) و دشواری در تنظیم هیجان(Bjureberg et al, 2015) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش الگوی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS 25 و 8.8 Lisrel استفاده شد. یافتهها نشان داد اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر قلدری سایبری، اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر دشواری در تنظیم هیجان و اثر مستقیم دشواری در تنظیم هیجان بر قلدری سایبری معنیدار بود(05/0>p ). همچنین در این پژوهش اثر غیرمستقیم کفایت اجتماعی بر قلدری سایبری با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان نیز معنیدار بدست آمد(05/0>p ). | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری سایبری؛ کفایت اجتماعی؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |