تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,679,101 |
رابطه هیجانهای تحصیلی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی: نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1995556.3812 | ||
نویسندگان | ||
آمنه شجاعی1؛ علیرضا حاجی یخچالی* 2؛ غلامحسین مکتبی3؛ منیجه شهنی ییلاق4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش آزمون رابطه هیجانهای تحصیلی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با میانجیگری تحول مثبت نوجوانی در دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر بهبهان بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل 1650 دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بهبهان در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 580 نفر (290 دانشآموز دختر و 290 دانشآموز پسر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران، (2012)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، پرسشنامه هیجانهای پیشرفت پکران و همکاران (2005) و پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و نیز روش سوبل با استفاده از نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-24 صورت گرفت. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بود. یافتهها حاکی از آن بود که رابطه هیجانهای مثبت با تحول مثبت نوجوانی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مثبت و معنیدار بود. بهعلاوه رابطه هیجانهای منفی با تحول مثبت نوجوانی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی منفی و معنیدار بود. همچنین رابطه تحول مثبت نوجوانی با بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مثبت و معنیدار بود. نتایج مسیرهای غیرمستقیم نیز نشان داد که هیجانهای مثبت و منفی از طریق تحول مثبت نوجوانی بر بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی اثر معنیدار دارد. بنابراین با تقویت هیجانهای مثبت و کنترل هیجانهای منفی در بین دانشآموزان میتوان شاهد تحول مثبت در آنها بود. | ||
کلیدواژهها | ||
هیجانهای تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ تحول مثبت نوجوانی؛ دانشآموزان دوره متوسطه دوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 |