تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,277 |
پیش بینی سبکهای فرزندپروری بر اساس انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی با میانجی گری سخترویی دانشآموزان دختر دوره دوم دبستان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1885245.2231 | ||
نویسندگان | ||
پرنیان رضازاده* 1؛ محبوبه اسلمی2؛ سروش علیمردانی3 | ||
1گروه آموزشی مشاوره، دانشگده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی صفاهان، اصفهان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده روانشناسی عمومی، دانشگاه لینکلن، سلانگور، مالزی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سبکهای فرزندپروری براساس انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی با توجه به نقش میانجی سخترویی انجام شد. روش تحقیق کاربردی و روش اجرای آن، توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح پژوهش، رابطه ای از نوع همبستگی و تحلیل میانجی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش دانشآموزان دبستانی دختر در ناحیه 4 آموزش و پرورش کرج در سال 1396 بود که از بین آنها 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه شیوه فرزندپروری (Baumrind, 1971)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی (Harter, 1980)، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی (Ricketts, 2003) و پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز Ahvaz)) Hardiness Inventory, 2000) ) جمعآوری شد و به منظور بررسی فرضیهها و تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه و آزمون سوبل استفاده شد. بررسی نتایج پژوهش نشان داد بین سبکهای فرزندپروری مستبدانه، مقتدرانه و سهلگیرانه با انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی دانشآموزان رابطه معنیداری دارند (001/0P=). همچنین انگیزش تحصیلی و تفکر انتقادی بواسطه سخترویی توانایی پیشبینی سبکهای فرزندپروری را دارا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای فرزندپروری؛ انگیزش تحصیلی؛ تفکر انتقادی؛ سخترویی؛ دانشآموزان دختر دوره دوم دبستان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 |