تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,999 |
بررسی تأثیر آموزش روش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادین نظریه انتخاب بر الگو های ارتباطی زوجها | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2024.709839 | ||
نویسندگان | ||
مسعود اسدی* 1؛ حسین کشاورز1؛ زهرا جهان بخشی2؛ مهدی خاص محمدی3 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2----------- | ||
3----- | ||
چکیده | ||
چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش روش حل مسأله با تأکید بر نیازهای بنیادینِ نظریۀ انتخاب بر الگو های ارتباطی زوجها انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش متشکّل از کلیۀ زوج های ساکن شهرستان کرج بودند. نمونه مورد نظر شامل 12 زوج (6 زوج درگروه آزمایش و 6 زوج در گروه کنترل) بود که به روش نمو نه گیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی، انتخاب شدند.گروه آزمایش در 6 جلسه مشاوره گروهی به شیوه حل مسأله شرکت کردند در حالی که گروه کنترل تحت هیچ مداخله ای قرار نگرفت. ابزار پژوهش«پرسشنامه الگو های ارتباطی کریستنسن و سالاوی (CPQ)» بودکه زوج های هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون ،آن را تکمیل کردند.نتایج آزمون t گروه های مستقل نشان داد که تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در الگو های ارتباطی سازنده متقابل، اجتناب متقابل ، توقع کناره گیر کل، توقع مرد/کناره گیر زن و توقع زن /کناره گیر مرد وجود دارد(05/0 P | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: حل مسأله؛ نیازهای بنیادین؛ الگو های ارتباطی زوج ها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |