تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال گرایی و انگیختگی شناختی بین رتبه های برتر کنکور سراسری و داوطلبان عادی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2024.709841 | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع؛ مجید صفاری نیا؛ پریسا رضایی* | ||
چکیده | ||
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تفاوت های بکارگیری راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال گرایی و انگیختگی شناختی رتبه های برتر کنکور سراسری و داوطلبان عادی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی است. در پژوهش حاضر 50 نفر از رتبه های زیر 500 (رتبه های برتر) رشته ریاضی کنکور سراسری 1389 که مشغول به تحصیل (سال تحصیلی 90-89) در دانشگاه صنعتی شریف بودند، به روش نمونه گیری هدف دار و 50 نفر از داوطلبان رشته ریاضی که در کنکور سراسری 1389 قبول نشده و به کلاس کنکور می رفتند (داوطلبان عادی)، به روش نمونه های در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های راهبردهای یادگیری (LASSI)، کمال گرایی و برانگیختگی و کاهش ناهماهنگی شناختی (DARQ) روی آن ها اجرا گردید و داده های جمع آوری شده با استفاده از برنامه 16SPSS و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد: بین بکارگیری راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال گرایی، ابعاد کمال گرایی و کاهش ناهماهنگی شناختی رتبه های برتر کنکور سراسری و داوطلبان عادی تفاوت معنی داری در سطح (05/0 > P) وجود دارد. مقایسه میانگین ها نشان داد که میانگین نمره بکارگیری راهبردهای فراشناختی یادگیری، کمال گرایی، ابعاد کمال گرایی و کاهش ناهماهنگی شناختی داوطلبان عادی بیشتر از رتبه های برتر کنکور سراسری است. در بررسی حاضر تفاوت معنی دار بین انگیختگی شناختی رتبه های برتر کنکور سراسری و داوطلبان عادی به دست نیامد (05/0 < P). | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی یادگیری؛ کمال گرایی؛ انگیختگی شناختی؛ موفقیت تحصیلی؛ رتبه های برتر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 |