تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,877 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون تمرین داستان تصویری (PSE) در دو نمونه مدیران و دانشجویان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1906494.2554 | ||
نویسندگان | ||
آزاده عسکری* 1؛ محمد مهدی نظرپور2؛ محمود حیدری2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی تمرین داستان تصویری (PSE) انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و در دو مطالعه انجام شد. جامعه آماری مطالعه اول کلیه دانشجویان کارشناسیارشد روانشناسی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی در سال تحصیلی 1398-1397 بود. 24 نفر از آنها با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و برای بررسی پایایی بازآزمایی و بینکدگذاران مورد آزمون قرارگرفتند. مطالعه دوم با هدف بررسی روایی PSE بر نمونه مدیران صورت گرفت و جامعه آماری آن کلیه مدیران یکی از پالایشگاههای گازی که در سال 1398 مشغول خدمت بودند تشکیل میدادند. از این میان 76 نفر با استفاده از نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و برای بررسی روایی همزمان PSEشرکتکنندگان مطالعه دوم علاوه بر تکمیل PSE، پرسشنامه نیاز استیرز و پورتر (۱۹۷۹) را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که آزمون PSE در نمونه ایرانی نیز از پایایی بازآزمایی (به طور میانگین 62/0) و پایایی بینکدگذاران (به طور میانگین 87/0) بالایی برخوردار بوده و مطابق با پژوهشهای پیشین، رابطه معناداری را با مقیاس خودگزارشدهی انگیزههای آشکار نشان نداد. با توجه به یافتهها، میتوان PSE را به عنوان ابزاری که پایایی و روایی خود را در نمونهی ایرانی نشان داده است، در پژوهشهای آتی به کار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین داستان تصویری (PSE)؛ مدیران؛ پایایی بازآزمایی؛ پایایی بین کدگذاران؛ روایی همزمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 27 |