تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,988 |
مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر خودتنظیمی و اختلال استرس پس از ضربه در دانشآموزان دورۀ اول و دوم متوسطه | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1913923.2698 | ||
نویسندگان | ||
سیران حشامی* 1؛ شکوه السادات بنی جمالی2؛ شیرین کوشکی3؛ جواد خلعتبری4؛ بیتا نصر الهی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحدعلوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2دانشیار، دانشگاه الزهرا ، گروه روانشناسی، تهران ، ایران | ||
3دانشیار،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، گروه روانشناسی، تهران ، ایران | ||
4دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، رشت | ||
5استادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر خودتنظیمی و اختلال استرس پس از ضربه در دانشآموزان پرداخته است. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ــ پسآزمون و نمونه گیری دردسترس بود. جامعه آماریِ دانشآموزان دورۀ اول و دوم متوسطۀ شهرستان سرپلذهاب بود که در زلزله آبان 1396 حضور داشتند. پس از اجرای مقیاس شهروندی میسیسیپی و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد تعداد 45 نفر دانشآموز بهصورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 15 تایی، 2 گروه آزمایش ویک گروه گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش اول به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان حساسیت زدایی با حرکات چشم و گروه آزمایشی دوم به مدت 8 جلسه 2ساعته تحت مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، قرار گرفتند. هر سه گروه 60 روز بعد مجددا پیگیری شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس و کواریانس و آزمون شفه تحلیل شد. یافته ها نشان داد که هر دو روش درمانی میتوانند خودتنظیمی را بهبود بخشند و از نظر میزان اثربخشی بر خود تنظیمی تفاوت معنا داری بین دو روش نیست. همچنین میزان اثر بخشی حساسیتزدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد بر علائم اختلال استرس پس از ضربه از نظر آماری معنادارتر از ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بود. مداخلات ذکر شده منجر به تغییرات اساسی در نحوه پاسخدهی به استرس و تداوم اثربخشی این روش بر علایم اختلال استرس پس از ضربه در دانشآموزان دورۀ اول و دوم متوسطه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس؛ حساسیتزدایی با حرکات چشم؛ خودتنظیمی؛ اختلال استرسِ پس از ضربه؛ دانشآموزان دورۀ اول و دوم متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |