تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,014 |
مقایسه اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (فیلیال تراپی )و آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش نشانگان اختلال نقص توجه-بیش فعالی، اختلال نافرمانی مقابله ای و بهبودکارکردهای اجرایی کودکان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1919289.2782 | ||
نویسندگان | ||
حسن خوش اخلاق* 1؛ مژگان توکلی2؛ مهدی کشاورز هفدانی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه نایین،نایین ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین گروه روانشناسی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک و آموزش فرزندپروری مثبت بر بهبود نشانگان نافرمانی مقابلهای، نارسایی توجه/ بیشفعالی و کارکردهای اجرایی کودکان بیشفعال شهر اصفهان بود. جامعه آماری، کلیه کودکان بیشفعال شهر اصفهان در سال 1399 بود. روش نمونهگیری در دسترس بود. تعداد 45 نفر از کودکان بیشفعال شهر اصفهان به همراه مادرانشان انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس کارکردهای اجرایی بریف Gioia & et al(2000) و مقیاس تشخیص و درجهبندی اختلال بیشفعالی – کمبود توجه Swanson, et al (1980) بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی نمونهها اجرا گردید. جلسات فیلیالتراپی و فرزندپروری مثبت در 8 جلسه 120 دقیقه و بهصورت یکبار در هفته بر روی گروههای آزمایشی برگزار شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 22 SPSS و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک در مقایسه با آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش نشانگان نافرمانی مقابلهای، نارسایی توجه/ بیشفعالی و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان بیشفعال اثربخشی بیشتری را دارد. (0001/ 0>P). لذا پیشنهاد میگردد فیلیالتراپی بهعنوان درمان انتخابی برای بهبود نشانگان نافرمانی مقابلهای، نارسایی توجه/ بیشفعالی و کارکردهای اجرایی موردتوجه قرا گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلیال تراپی؛ فرزندپروری مثبت؛ نافرمانی مقابلهای؛ کارکردهای اجرایی؛ نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |