تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,260 |
ساخت، اعتبارسنجی و هنجاریابی پرسشنامه نقصتوجه- بیشفعالی (ADHD)کودکان پسر مقطع ابتدایی بر اساس DSM-5 | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1920021.2797 | ||
نویسندگان | ||
آیدین معتمدین* 1؛ سید داود حسینی نسب2؛ مرضیه علیوندی وفا3 | ||
1دانشجوی دکترا | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ساخت پرسشنامهای برای تشخیص اختلال ADHD در کودکان پسر 6 الی 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تبریز و بررسی روایی، پایایی، تهیه هنجار درصدی و تعیین میزان شیوع آن بود. روش پژوهش آزمونسازی بود. تعداد 1091 نفر دانشآموز پسر مقطع ابتدایی به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و مادران همان دانشآموزان به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. ملاکهای تشخیصی اختلال ADHD درDSM-5 شامل بیتوجهی با نه نشانه و بیشفعالی-تکانشگری نیز مشترکا با نه نشانه مشخص شدهاند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از چرخش مستقل واریماکس، دو عامل مستقل بیشفعالی صرف و کمتوجهی صرف را معرفی کرد که بر روی هم 57/36% کل واریانس متغیرها را تبیین میکردند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روشهای روایی صوری، محتوایی و سازه استفاده شد و نتایج نشان داد که هم عوامل دوگانه و هم کل پرسشنامه از روایی مطلوب برخوردار هستند. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در بررسی پایایی عوامل دوگانه پرسشنامه برای بیشفعالی صرف و کمتوجهی صرف به ترتیب برابر با 82/0 و 74/0 و برای کل پرسشنامه (85/0=α) به دست آمد. جدول هنجارهای درصدی برای نمرات خام آزمودنیها طراحی شد. با توجه به خصوصیات رفتارسنجی مطلوب پرسشنامه محققساخته میتوان از این ابزار برای کاربردهای بالینی و تحقیقاتی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامه نقصتوجه-بیشفعالی(ADHD)؛ کودکان پسر مقطع ابتدایی؛ اعتبارسنجی؛ هنجاریابی؛ DSM-5 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 |