تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
طراحی الگوی عملکرد تحصیلی بر اساس سبک اسنادی و نارسایی شناختی با میانجیگری افسردگی در دانشآموزان دارای ناتوانی خاص یادگیری | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1924755.2883 | ||
نویسندگان | ||
زینب اسکندری1؛ سعید بختیارپور2؛ زهرا دشت بزرگی* 3 | ||
1دانشجوی دکترای رشته روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوی عملکرد تحصیلی بر اساس سبک اسنادی و نارسایی شناختی با میانجیگری افسردگی در دانشآموزان دارای ناتوانی خاص یادگیری انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی بود. جامعه آماری را همه دانشآموزان پسر دارای ناتوانی خاص یادگیری در سال 1399 تشکیل دادند که به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. عملکرد تحصیلی هر یک از دانشآموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلیشان (خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) بود که معلمان نمرهای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند و پرسشنامههای سبک اسنادی کودکان (Seligman et al, 1984)، نارسایی شناختی (Broadbent, Cooper, Fitzgerald & Parkers, 1982) و افسردگی (Kovac, 1983) استفاده شدند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر نارسایی شناختی به عملکرد تحصیلی معنادار شدند. مسیرهای غیرمستقیم سبک اسنادی با عملکرد تحصیلی با نقش میانجی افسردگی و نیز نارسایی شناختی با عملکرد تحصیلی با نقش میانجی افسردگی معنادار شد. بر این اساس، نتایج پژوهش نشان داد، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی خاص یادگیری محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ناتوانی خاص یادگیری؛ عملکرد تحصیلی؛ سبک اسنادی؛ نارسایی شناختی و افسردگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 |