تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,879 |
مقایسه تاثیر رفتاردرمانی تعدیلشده، درمان تعاملی والد-کودک و درمان مبتنی بر ذهنیسازی مادر-کودک بر بهبود نافرمانی مقابلهای کودکان پیشدبستانی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1938177.3133 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی ولی پور* 1؛ زینب خانجانی2؛ تورج هاشمی2؛ مجید محمود علیلو2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعات گوناگونی بهصورت مجزا به بررسی اثربخشی روشهای درمانی اختلال نافرمانی مقابلهای پرداختهاند، ولی پیرامون مقایسه اثربخشی آنها شکاف پژوهشی وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی تعدیلشده، درمان تعاملی والد-کودک و درمان مبتنی بر ذهنیسازی مادر-کودک بر بهبود نشانههای نافرمانی مقابلهای کودکان پیشدبستانی زنجان انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعه کاربردی و نیمهآزمایشی است. چهارچوب پژوهش یک طرح نیمهآزمایشی بین گروهی چند متغیره با پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه پژوهش تمامی کودکان (دختر و پسر) 7-5 سالهای بود که در سال 99 ساکن زنجان بوده و تشخیص اختلال نافرمانیمقابلهای دریافت نمودهاند. در این راستا از بین کودکان مراجعهکننده به کلینیک، 75 نفر از کودکان دردسترس که واجد ملاکهای ورودی و خروجی بودند انتخاب شده و وارد گروههای درمانی شدند. در این پژوهش از آزمون CSI (1997) استفاده شد. برای تحلیل دادهها روش آماری کوواریانس به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که هر سه روش درمانی درکاهش علائم اختلال اثربخش بوده (p≤./05) و شدت علائم نافرمانی مقابلهای در آنها کاهش معنیداری داشته است. همچنین دو روش درمان تعاملی والد-کودک و درمان مبتنی بر ذهنیسازی نسبت به روش رفتاردرمانی تعدیلشده اثربخشی بالاتری داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نافرمانی؛ مقابله ای؛ کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |