تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,647,487 |
مقایسه تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش مبتنی بر شفقت بر خودکارآمدی والدینی مادران کودکان دارای مشکلات برونی سازی شده | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1942383.3207 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی رحیمی1؛ حسین مولوی2؛ مجتبی انصاری شهیدی* 3؛ اکرم دهقانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2استاد تمام گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
3استادیار گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
4استادیار گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
مادران بعنوان نزدیکترین فرد به کودک، بیشترین سهم را در آموزش و یادگیری او ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزشمدیریتوالدین و آموزش مبتنیبر شفقت بر خودکارآمدی مادران کودکان دارای مشکلات برونی-سازیشده بود. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با مشکلات برونیسازیشده شهر اصفهان در سال 1398بود که 45 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آموزشمدیریت-والدین طی10 جلسه 90 دقیقهای و آموزشمبتنیبرشفقت طی 8 جلسه90 دقیقهای برای دو گروه آزمایش اجرا شد درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی مادران برکلی (Berkeley, 2010) بود. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی ال اس دی در نرم افزارSPSS-23 تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر دو مداخله موجب افزایش معنادار خودکارآمدی مادران در زیر مقیاسهای مسئولیتپذیری، خودمدیریتی، پذیرش فرزند و ارزیابی مثبت فرزند در مقایسه با گروه کنترل شده اند. بعلاوه آموزش مبتنی بر شفقت نسبت به آموزش مدیریت والدین، دارای تأثیر بیشتری بر خودکارآمدی مادران بود (05/0>P). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت والدین؛ شفقت؛ خودکارآمدی؛ مشکلات رفتاری برونی سازی شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 |