تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,186 |
تاثیر خودتعیینگری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجیگری خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم دبستان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1944597.3242 | ||
نویسندگان | ||
لیلا حیدریانی1؛ عزت اله قدم پور* 2؛ محمد عباسی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه لرستان | ||
2لرستان- خرم آباد کمالوند- کیلومتر 5 جاده خرم آباد- تهران- دانشگاه لرستان- گروه روانشناسی | ||
3استادیار دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تاثیر خودتعیینگری بر رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با میانجیگری خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم دبستان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان (دوره دوم) دبستان شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 400- 1399 به تعداد 16000 بود که به صورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (Salehzadeh & et al. 2017)، خودتعیینگری (Deci & Riyan. 2002) و خوشبینی تحصیلی (Tschannen-Moran & et al. 2013) گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خودتعیینگری بر خوشبینی تحصیلی (27/0 = β، 001/0>p) و رفتارهای تسهیل کننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور (29/0 = β، 001/0>p) معنادار است. همچنین اثر مستقیم خوشبینی تحصیلی (35/0= β، 05/0>p) بر رفتارهای تسهیلکننده سلامت معنادر است. ضریب مسیر غیر مستقیم بین خودتعیینگری و رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور با نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی نیز معنادار است (95/0 = β، 05/0>p). با توجه داشتن به متغیرهای خودتعیینگری و خوش-بینی تحصیلی میتوان افزایش رفتارهای تسهیلکننده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشآموزان را انتظار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای تسهیلکننده؛ سبک زندگی تحصیلی؛ سلامتمحور؛ خودتعیینگری؛ خوشبینی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |