تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,313 |
طراحی و اعتبار سنجی برنامه تنظیم هیجان خانواده محور و اثربخشی آن بر کنشهای اجرایی و سطوح همدلی نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1951014.3346 | ||
نویسندگان | ||
مرجان طاهری* 1؛ پریسا تجلی2؛ منصوره شهریاری احمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان اشتثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی استثنایی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی استثنایی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش طراحی و اعتبار سنجی برنامه تنظیم هیجان خانواده محور و اثربخشی آن بر کنشهای اجرایی و سطوح همدلی نوجوانان 14تا 18 ساله دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوان 14-18 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شهر تهران در نیمسال اول 1400-1401 بود. حجم نمونه شامل 32 نفر (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه تدوین شده تنظیم هیجان خانواده محور اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس مشکلات رفتاری نوجوانان (Achenbakh, 1991)، مقیاس کنشهای اجرایی کودکان و نوجوانان (Barkley, 2012) و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان (Overgaauw et al, 2017) بود. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله تنظیم هیجان خانواده محور بر کنشهای اجرایی و سطوح همدلی در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنیدار داشته است (001/0P<).یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه تنظیم هیجان خانواده محور فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود کنشهای اجرایی و سطوح همدلی در نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان خانواده محور؛ کنشهای اجرایی؛ سطوح همدلی؛ نوجوانان 14تا 18 ساله؛ اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 |