تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,018 |
مقایسه الگوهای اختلالات شخصیت و نشانگان بالینی در مبتلاشدگان به کرونا و افراد مبتلا نشده | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1952558.3367 | ||
نویسندگان | ||
سپیده Sepideh* 1؛ علی دلاور2؛ ستاره Setareh3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات | ||
2استاد تمام گروه سنجش و اندازه گیری، Master of the whole group Measure and measurement, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University دانشکده روانشناسی | ||
3دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران- فوق تخصص نوزادان- بیمارستان شریعتی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تدوین الگوی بالینی شخصیتی مبتلاشدگان به کرونا و مقایسه آن با افراد مبتلا نشده است. طرح تحقیق، توصیفی از نوع علی– مقایسه ای است. نمونه پژوهش شامل ۲۱۴ نفر از افراد مراجعه کننده به بیمارستان دکتر شریعتی تهران بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بالینی چند محوری میلون-۳ (MCMI-III) بود. داده ها با آزمون های خی دو تجزیه و تحلیل شد.. نتایج تحلیل ها نشان داد از بین ۱۴ اختلال شخصیتی تنها سه اختلال شخصیت اجتنابی (۱۴۵/۰phi=)، شخصیت افسرده (۱۴۳/۰phi=) و شخصیت وابسته (۱۴۴/۰phi=) در گروه مبتلاشدگان به بیماری کرونا و مبتلا نشدگان به کرونا معنادار شد (۰۵/۰p<). از بین ۱۰ اختلال بالینی نیز اختلال پس از سانحه، تفاوت معناداری در دو گروه موردنظر به دست آمد (۰۵/۰p< ،۱۴۲/۰phi=). بنابراین نتیجه می شود که بیماری کرونا به علت شرایط سخت بیماری و ناتوانی جسمی و ایزوله شدن بیمار برای مدتی طولانی، با تشدید حالات هیجانی منفی با افزایش گوشه گیری، ناامیدی، و وابسته شدن به دیگران همراه هست و استرس و فشارهای روانی ناشی از بیماری کرونا می تواند تا مدت ها بعد موجب حالات افسردگی، اضطراب، بیخوابی و مشکلات شناختی نظیر ضعف تمرکز در آن ها بشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات شخصیتی؛ بیماری کرونا؛ پرسشنامه بالینی چند محوری میلون-۳؛ نشانگان بالینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 |