تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,923 |
تشخیص افتراقی کارکردهای اجرایی در کودکان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش-فعالی و اختلال ضربآهنگ شناختی کند | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2022.1954077.3441 | ||
نویسندگان | ||
خوشدوی ابراهیم زاده* 1؛ فرهاد غدیری2؛ رویا زارع3؛ مهرنوش جوائزی شیشوان4 | ||
1دانشگاه ارومیه | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
چکیده | ||
کارکردهای اجرایی یکی از عوامل مهم در تمایز اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اختلال ضربآهنگ شناختی کند است. از این رو هدف از این پژوهش تشخیص افتراقی در کودکان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اختلال ضربآهنگ شناختی کند با تمرکز بر کارکردهای اجرایی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 11 ساله مبتلا به ضربآهنگ شناختی کند و نارسایی توجه/ فزونکنشی شهر ارومیه در سال 1400بود. حجم نمونه آماری، 100 نفر (50 نفر مبتلا به ضرباهنگ شناختی کند و 50 نفر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی) از جامعه آماری که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش، برای جمع-آوری دادهها از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (Swanson et al., 1980)، مقیاس ضربآهنگ شناختی کند (Penny et al., 2009) و مقیاس کنشهای اجرایی کودکان و نوجوانان (Barclay, 2012) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری از طریق نرمافزارSPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که از نظر بازداری پاسخ، خودانگیختگی و خودتنظیمی هیجان بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و کودکان مبتلا به اختلال ضربآهنگ شناختی کند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<)، اما در کارکرد حل مسئله و مدیریت زمان بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (01/0P>). با توجه به مشکلات کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال ضربآهنگ شناختی کند و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی پیشنهاد میشود درمانگران مداخلاتی را برای تقویت کارکردهای اجرایی در این دو گروه از کودکان در نظر بگیرن. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی؛ ضربآهنگ شناختی کند؛ کارکردهای اجرایی؛ کودکان پسر 8 تا 11 ساله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 |