تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,889 |
تدوین و اعتبار یابی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد خودتحلیلی یکپارچه نگر ویژه زوجین: پژوهش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1964734.3547 | ||
نویسندگان | ||
سیدحمید آتش پور* 1؛ مریم جلوخوانیان2؛ محمدعلی نادی3 | ||
1عضو هیأت علمی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی دکترا روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی مبتنی بر رویکرد خودتحلیلی یکپارچه نگر ویژه زوجین، از طریق تحلیل مضامین بود. پژوهش به صورت ترکیبی و در قالب یک طرح اکتشافی (ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی) بود. روش پژوهش در بخش کیفی، روش چند مرحله ای مبتنی بر تحلیل مضمون و در قسمت کمی، طرح شبه آزمایشی از نوع ایستا بود. محیط پژوهش در بخش کیفی، شامل تمامی متخصصان حیطه زوج درمانی و رویکرد خودتحلیلی یکپارچه نگر، و منابع در دسترس در این حوزه بودند. از بین متخصصین تعداد 8 مشارکت کننده، و از منابع، تعداد 20 منبع شامل متون و مقالات علمی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. مضامین بر اساس روش تحلیل مضمون آتراید-استرلینگ و بر مبنای رویکرد قیاسی، کدگذاری و گردآوری شد. قالب مضامین و شبکه مضامین تهیه و روایی و پایایی آن محاسبه و تائید گردید؛ و در نهایت یک مضمون فراگیر، 8 مضمون سازمان دهنده و 43 مضمون پایه به دست آمدند. مضامین سازمان دهنده شامل ابعاد وجودی انسان، نیازها، فقدان-دردها، ترس های وجودی، مکانیسم های افراطی-جبرانی، داستانهای زندگی، احساس بی ارزشی-خود ارزشمندی و دلبستگی بود. بسته آموزشی تدوین و اعتباریابی درونی و بیرونی آن انجام و تائید شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش، شامل تمامی زوجین دارای تعارض شهر اصفهان بودند که جهت مطالعه پایلوت، اجراء و اعتباریابی بیرونی بسته تدوین شده، تعداد 5 زوج از آنان، به صورت نمونه گیری در دسترس و انتخاب تصادفی انتخاب شده و پیش آزمون-پس آزمون بر روی آنان اجرا شد. ابزار پژوهش عبارت ... | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد خودتحلیلی یکپارچهنگر؛ تحلیل مضمون؛ بسته آموزشی؛ زوجین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 |