تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,252 |
تاثیر خودکارآمدی ریاضی بر انگیزه تحصیلی با تعدیلگری جنسیت و رشته تحصیلی در دانشجویان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1966509.3579 | ||
نویسندگان | ||
نیمتاج سیاح سیاری1؛ محمد مهدی شریعت باقری* 2؛ فرح لطفی کاشانی3 | ||
1عضو هیت علمی واحد رودهن | ||
2عضو هیت علمی دانشگاه ازاد تهران مرکز | ||
3دانشیار گروه علوم پزشکی تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خودکارآمدی ریاضی بر انگیزه تحصیلی با تعدیل گری جنسیت و رشته تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود که تعداد 300 نفر با روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته خودکارآمدی ریاضی (Sayari, Shariat Bagheri & Lotfi Kashani, 2023 ) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی (Valerand et al, 1992) بود. به منظور بررسی رابطه غیرمستقیم خودکارآمدی ریاضی و انگیزه تحصیلی با نقش تعدیلگری جنسیت و رشته تحصیلی از روش نمونهگیری تصادفی با جایگذاری بوت استروپ یا خودگردان سازی استفاده شد. با استفاده از روش بوت استروپ، متغیر خودکارآمدی تحصیلی به صورت غیرمستقیم از طریق جنسیت و رشته تحصیلی بر انگیزه تحصیلی تأثیر دارد، چرا که ضریب استاندارد برآورد شده در مسیر غیرمستقیم در سطح 001/0 معنادار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارامدی ریاضی؛ انگیزش تحصیلی؛ جنسیت؛ رشته تحصیلی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 |