تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,036 |
پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس باورهایانگیزشی با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1979954.3685 | ||
نویسندگان | ||
روح الله صالحی تبار* 1؛ رحیم داوری2؛ حسین ابراهیمی مقدم2 | ||
1دانشجوی دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس باورهایانگیزشی با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی ۴۰۱ -۱۴۰۰ بودند. تعداد ۳۰۴ دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی (Maslash, 2002)، راهبردهایانگیزش یادگیری (Pintrich & DeGroot, 1990) و پایستگی تحصیلی (Martin & Marsh, 2008) استفاده شد. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که پایستگی تحصیلی و مولفههایکارآمدی و ارزشگذاری به صورت منفی و مستقیم، اضطراب به صورت مثبت و مستقیم فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکنند(0/001=p). مولفههایکارآمدی و ارزشگذاری به صورت مثبت و مستقیم، اضطراب به صورت منفی و مستقیم پایستگی تحصیلی را پیشبینی میکنند(0/001=p). مولفههای کارآمدی و ارزشگذاری به صورت منفی و اضطراب به صورت مثبت با نقش واسطهای پایستگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی را به پیشبینی میکنند(0/001=p). | ||
کلیدواژهها | ||
باورهایانگیزشی؛ پایستگی تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 |