تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
اعتباریابی مدل پیشگیری از انزوای شغلی مدیران مدارس دولتی | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1984963.3722 | ||
نویسندگان | ||
ندا مظفری1؛ محمد علی نادی* 2؛ بدری شاه طالبی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اعتبار مدل پیشگیری از انزوای شغلی مدیران مدارس دولتی انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفیهمبستگی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه محققساخته مدل پیشگیری از انزوای شغلی مدیران مدارس دولتی حاصل از بخش کیفی پژوهش با 133 گویه و 13 مولفه اصلی شامل سببسازهای انسانی، سببسازهای درون مدرسهای، سببسازهای فرامدرسهای، سببسازهای شغلی، سببسازهای مدیریتی، فضای منفی حاکم بر جامعه، سببسازهای جمعیتشناختی، داراییهای معنوی در سازمان، ایجاد چتر حمایتی، سیاق مدیریتی، و اصلاح ساختار استراتژیک آموزشوپرورش است . مشارکتکنندگان پژوهش در بخش کیفی 18 نفر از مدیران مدارس دولتی است . جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس دولتی استانهای اصفهان، فارس، گیلان، کرمانشاه، خراسانشمالی به تعداد 3388 نفر است که 302 نفر به روش نمونهگیری داوطلبانه به سیاهه الکترونیکی پاسخ دادند. روایی محتوایی با روش نسبت روایی محتوایی لاوشه (1985) توسط 12 نفر از صاحبنظران آموزش و پرورش اندازهگیری شد که از 178 گویه ، 45 گویه به علت پائین بودن نسـبت روایی محتوایی از سیاهه حذف گردید. برای تعیین پایایی ابزار گردآوری دادهها از شاخصهای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتماد ترکیبی استفاده گردید؛ مقادیر بدست آمده (برای تمامی مولفهها بالاتر از 7/0) بیانگر دقت اندازهگیری بالای ابزار سنجش هر مولفه بود. برازش مدل پیشنهادی توسط مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی ال اس انجام شد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت مدل پیشگیری از انزوای شغلی مدیران مدارس دولتی از برازش مناسب برخوردار است و میتواند قابل تعمیم به جامعه آماری باشد . | ||
کلیدواژهها | ||
انزوای شغلی؛ مدیران مدارس؛ آموزش و پرورش؛ اعتباریابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |