تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,287 |
اثربخشی آموزش گروهی شفقت ورزی به خود بر افکارخودآیند منفی و خود انتقادگری مادران دارای کودکان 7تا14 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2023.1992162.3774 | ||
نویسندگان | ||
پونه شفیعی ثابت1؛ فریبا سعیدپور* 2؛ آزاده آرامی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن | ||
2کاندیدای دکترای تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات گیلان | ||
چکیده | ||
اختلال بیشفعالی-نقصتوجه یکی از اختلالات شایع در دوران کودکی است که مشکلات فراوانی را برای خانوادهها ایجاد می-کند. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش گروهی شفقتورزی به خود بر افکارخودآیند منفی و خودانتقادگری مادران دارای کودکان 7تا14 ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی-نقصتوجه بود. روش این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش-آزمون، پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش-فعالی-نقصتوجه مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر لاهیجان در سال 1401بودند. 30نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) قرارگرفتند. گروهها، پرسشنامه افکار خودآیند(Hollon & Kendall, 1980) و پرسشنامه سطوح خودانتقادگری, 2004) Thampson & Zarof)، را به عنوان ابزارهای پژوهش تکمیل نمودند. آموزش شفقتورزی بهخود برای گروه آزمایش طی 8جلسه90دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS-22و با روش تحلیل واریانس با اندازهگیریمکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش، تفاوت معنادار وجود دارد(05/0P<)؛ بهطوریکه میانگین نمرات افکارخودآیند منفی و خودانتقادگری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. بنابراین پیشنهاد میشود که از رویکرد شفقتورزی بهخود به عنوان یکی از محورهای آموزش والدین، جهت کاهش افکارخودآیند منفی و خودانتقادگری مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی-نقصتوجه استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
افکارخودآیند منفی؛ خود انتقادگری؛ شفقتورزی به خود؛ کودکان 7تا14 ساله؛ اختلال بیش فعالی-نقص توجه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |