تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,850 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای رفتارهای پرخطر | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2024.1995448.3810 | ||
نویسندگان | ||
لیلا امیریان1؛ عزت الله قدم پور* 2؛ محمد عباسی1 | ||
1دانشگاه لرستان | ||
2گروه روانشناسی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای رفتارهای پرخطر انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه-آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرج که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند انجام گرفت. و یک دبیرستان از میان دبیرستانهای ناحیه ۴ کرج برای اجرای پژوهش به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. دانشآموزان دارای نمرات بالاتر از میانگین پرسشنامه رفتارهای پرخطر (Zadeh Mohammadi, et al., 2011) به عنوان دانشآموزان پرخطر شناسایی شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه به طور تصادفی جایگزین شدند. در گروه آزمایشی اول آموزش مدل مبتنی بر ریسکپذیری و در گروه آزمایشی دوم آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان انجام شد و گروه سوم که گروه گواه بود هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر، پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدری/ قربانی (Olweus, 1996) و پرسشنامه آدابگریزی تحصیلی (Clark, Barbosa- Leiker, Gill & Nguyen, 2015) بود که توسط شرکتکنندگان در مرحله پیشآزمون- پسآزمون تکمیل شد. دادهها با استفاده روشهای آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره و با استفاده از نرمافزار 26spss تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که هر دو آموزش مبتنی بر مدل ریسکپذیری و آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان باعث کاهش رفتارهای قلدری در مدرسه و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان شده است. (05/0>p)، | ||
کلیدواژهها | ||
ریسکپذیری؛ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان؛ قلدری در مدرسه؛ آدابگریزی تحصیلی؛ رفتارهای پرخطر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 |