تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,751 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون هوش چندگانه | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 24، دی 1393، صفحه 82-105 اصل مقاله (557.3 K) | ||
نویسندگان | ||
حسن پاشا شریفی1؛ سمین دخت رضا خانی2؛ منیژه داوری بینا3 | ||
1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه روانشناسی، رودهن، ایران | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه مشاوره، رودهن، ایران - | ||
3کارشناس ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون هوش چندگانه میباشد. جامعه تحقیق، دانشآموزان دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-1391 است. گروه نمونه با حجم 374 نفر، دانشآموزان پایه دوم و سوم دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی از محدوده شمال، مرکز و جنوب شهر تهران هستند. روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای است. سؤالهای ابزار از ترجمه پرسشنامههای چاپمن و چسلت، مکنزی و ایوانکو، تری آرمسترانگ، آزمون مرکز مشاوره بیرمینگهام و آزمون منتشر شده توسط انتشارات ITC حاصل شد. این سؤالات پس از اصلاح اساتید، بر گروه نمونهای با حجم44 نفر به طور مقدماتی اجرا شد و با استفاده از همسانی درونی، سؤالهای نامناسب آن حذف گردید. 180 سؤال باقی ماند و به اجرا گذاشته شد. اعتبار پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ برای مقیاسهای، طبیعت گرایی 86/0، درون فردی 765/0، میان فردی 825/0، موسیقیایی 89/0، بدنی ـ جنبشی 83/0، دیداری ـ فضایی 8/0، منطقی ـ ریاضی 83/0، کلامی82/0 و کل پرسشنامه 96/0 برآورد شد. تحلیل عاملی هر مقیاس به منظور ارزیابی روایی سازه نشان داد مقیاسهای، طبیعتگرایی 3 عامل و 15 سؤال، درون فردی 4 عامل و 15 سؤال، میان فردی 4 عامل و 14 سؤال، موسیقیایی 3 عامل و 15 سؤال، بدنی ـ جنبشی 4 عامل و 18 سؤال، دیداری ـ فضایی 6 عامل و 22 سؤال، منطقی ـ ریاضی 4 عامل و 16 سؤال، کلامی 4 عامل و 17 سؤال دارند. پرسشنامه به دست آمده در مجموع 132 سؤال دارد. اعتبار آن 95/0 و اعتبار مقیاسهای آن بین74/0 و 85/0 است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش چندگانه؛ اعتبار؛ تحلیل عاملی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,305 |