تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,343,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,385,839 |
سبکهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهاى خودپنداشت تحصیلی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 43، فروردین 1394، صفحه 247-258 اصل مقاله (322.36 K) | ||
نویسندگان | ||
افسانه لطفی عظیمی1؛ صغری ابراهیمی قوام2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه امام رضا(ع)،مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای خودپنداشت تحصیلی در رابطه بین سبکهای انگیزش و پیشرفت تحصیلی بود. 140 دانشآموز دختر سال سوم دبیرستان رشته تجربی شهر تهران به صورت نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS، والرند و دیگران، 1992) و مقیاس خودپنداره تحصیلی (دلاور، 1373) پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز بر اساس میانگین نمرههای پایان ترم سه درس زیستشناسی، فیزیک و شیمی مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دادند خودپنداشت تحصیلی با انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان دادند اثر مستقیم خودپنداشت بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود امّا اثر غیرمستقیم متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و بیانگیزشی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی از طریق متغیر واسطهای خودپنداشت معنادار بود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت خودپنداشت تحصیلی به عنوان یک متغیر واسطهای در رابطه بین انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سطح نگرش؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودپنداشت تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,265 |