تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,537,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,610,147 |
اندازه گیری نابرابری درآمد در مناطق شهری و روستایی استان همدان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 5، شماره 17، اسفند 1390، صفحه 23-42 اصل مقاله (308.02 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اندازهگیری نابرابری درآمدی در اشکال مختلف آن در یک دوره زمانی، ارزیابی مناسبی از وضعیت توزیع درآمد ارائه میکند. در تحقیق حاضر ابتدا با استفاده از شاخصهای نابرابری درآمد(ضریب جینی و سهم دهکهای درآمدی) روند نابرابری درآمدی در استان همدان و کل کشور به تفکیک مناطق شهری و روستایی، در دوره زمانی89-1375 بررسی شده است، نتایج حاصل از برآورد ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان، نشان میدهد که میانگین این ضریب طی دوره مورد بررسی در مناطق شهری و روستایی استان به ترتیب 38/0 و 39/0 بوده است،که حاکی از این مطلب است که بطور متوسط وضعیت توزیع درآمد در مناطق روستایی استان نابرابرتر از مناطق شهری بوده است. همچنین میانگین ضریب جینی در مناطق شهری کل کشور 37/0 و در مناطق روستایی 39/0 بوده است. با مقایسه شاخص ضریب جینی در دوره های مورد بررسی مشاهده می شود نابرابرترین وضعیت توزیع درآمد در مناطق مختلف مربوط به سالهای 1378 و 1379 و بهترین وضعیت توزیع درآمد مربوط به سال های 1382 و 1383 میباشد. در بخش بعدی مقاله تاثیر حداقل دستمزد و تورم بر توزیع درآمد بررسی شده است که بر اساس نتایج حاصل از تخمین مدل در اقتصاد ایران افزایش حداقل دستمزدهای حقیقی توانسته است بطور معنیداری موجب کاهش نابرابری درآمدی شود و به ازای یک افزایش ده درصدی در حداقل دستمزدها، بطور متوسط ضریب جینی به اندازه 16/0 کاهش یافته است. همچنین تورم نیز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و اثر گذار بر توزیع درآمد، در سطوح بالا سبب افزایش نابرابری در جامعه میگردد Abstract Measuring the income inequality prepares an adequate estimation of Income distribution. In the first case, we investigate the trend of income inequality in Hamedan province and whole of country -urban and rural areas separately are checked- using of the indexes of income inequality (Gini coefficient and share of income decile) in period 1376-85. The results of investigating Gini coefficient in urban and rural areas of this Province show their averages in this period are 0.38 and 0.39 respectively. These results imply that income inequality in rural areas of this province is higher than urban areas. Also, except for 78-76 and 82-81 years, Gini coefficient in rural areas than urban areas. Comparing Gini coefficient in this period indicates that income distribution in rural areas is relatively more unequal than urban areas. Moreover, the average of Gini coefficient in urban areas of the whole country is about 0.37 and in rural areas is 0.39. Fore there more, the most inequality of income distribution is in 1378 and 1379 whereas the less inequality is in 1382 and 1383. In the second case, we investigate the effect of the minimum of wage and inflation on income distribution. The results indicate increasing of the minimum of wage has a significant effect to descend inflation. So that, decreasing the 10 percent of the minimum of wage descends Gini coefficient 0.16 percent. As well as, inflation is a main and determinant variable on income distribution. The high level of Inflation results in the high level of inequality. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
: توزیع درآمد، ضریب جینی، سهم دهک های درآمدی، حداقل دستمزد، استان همدان طبقه بندی JEL : D3؛ O15؛ O55 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اندازه گیری نابرابری درآمد در مناطق شهری و روستایی استان همدان مرضیه بیات[1] (نویسنده مسئول) محمد حکمتی[2] دریافت: 4/7/1390 پذیرش: 12/9/1390 چکیده اندازهگیری نابرابری درآمدی در اشکال مختلف آن در یک دوره زمانی، ارزیابی مناسبی از وضعیت توزیع درآمد ارائه میکند. در تحقیق حاضر ابتدا با استفاده از شاخصهای نابرابری درآمد(ضریب جینی و سهم دهکهای درآمدی) روند نابرابری درآمدی در استان همدان و کل کشور به تفکیک مناطق شهری و روستایی، در دوره زمانی89-1375 بررسی شده است، نتایج حاصل از برآورد ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان، نشان میدهد که میانگین این ضریب طی دوره مورد بررسی در مناطق شهری و روستایی استان به ترتیب 38/0 و 39/0 بوده است،که حاکی از این مطلب است که بطور متوسط وضعیت توزیع درآمد در مناطق روستایی استان نابرابرتر از مناطق شهری بوده است. همچنین میانگین ضریب جینی در مناطق شهری کل کشور 37/0 و در مناطق روستایی 39/0 بوده است. با مقایسه شاخص ضریب جینی در دوره های مورد بررسی مشاهده می شود نابرابرترین وضعیت توزیع درآمد در مناطق مختلف مربوط به سالهای 1378 و 1379 و بهترین وضعیت توزیع درآمد مربوط به سال های 1382 و 1383 میباشد. در بخش بعدی مقاله تاثیر حداقل دستمزد و تورم بر توزیع درآمد بررسی شده است که بر اساس نتایج حاصل از تخمین مدل در اقتصاد ایران افزایش حداقل دستمزدهای حقیقی توانسته است بطور معنیداری موجب کاهش نابرابری درآمدی شود و به ازای یک افزایش ده درصدی در حداقل دستمزدها، بطور متوسط ضریب جینی به اندازه 16/0 کاهش یافته است. همچنین تورم نیز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و اثر گذار بر توزیع درآمد، در سطوح بالا سبب افزایش نابرابری در جامعه میگردد.
واژگان کلیدی: توزیع درآمد، ضریب جینی، سهم دهک های درآمدی، حداقل دستمزد، استان همدان طبقه بندی JEL : D3, O15, O55
مقدمه بدون شک داشتن یک جامعه سالم و مترقی، آرمان و هدف نهایی تمامی اعضای آن جامعه میباشد. تردیدی نیست که عدالت اجتماعی یکی از مهمترین شاخههای وجود چنین جامعهای است و برای رسیدن به عدالت اجتماعی میتوان توزیع متعادل درآمد را به عنوان یکی از مهمترین ابزار به حساب آورد. توزیع درآمد، به توضیح چگونگی سهم افراد یک کشور، از درآمد ملی میپردازد. به عبارتی توزیع درآمد، درجه نابرابری موجود بین درآمد افراد یک کشور را توصیف میکند. اقتصاددانانی چون لوئیس، کوزنتس معتقد بودند که رشد اقتصادی در بلندمدت به خودی خود، اختلافات درآمدی میان گروهها و مناطق را از بین میبرد، به همین خاطر برنامهریزان اقتصادی در تهیه برنامههای توسعه، به عواملی که روی توزیع عادلانه درآمد اثر دارند، توجهی نداشتهاند. مهم ترین رویکرد در زمینه مساله نابرابری درآمدی به نحوه اثر گذاری آن در چارچوب اقتصاد کلان، مرتبط میشود. از این رو استنباط میشود با گسترش نابرابری در جامعه مجموعهای از اثرات نامطلوب در سیستم اقتصاد کلان بروز نماید از جمله گسترش بیکاری، تغییر ترکیب تقاضا و کاهش کارایی سیاستهای اقتصادی، که در نهایت رشد اقتصادی را در جامعه مختل مینماید. علاوه بر این، مجموعهای از اثرات سیاسی و اجتماعی نیز ماحصل نابرابری درآمدی خواهد بود، از جمله گسترش روز افزون جرم و جنایت و یا شورشهای مردمی و بالاخره تهدید امنیت عمومی در جامعه که خود می تواند زمینه فروپاشی و تغییر نظام های سیاسی را فراهم آورند. به این دلایل نابرابری همواره از دغدغه های اصلی اندیشمندان و مصلحان اجتماعی بوده است. توزیع منطقهای درآمد نیز از حیث عدالت و کارایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هر یک از مناطق شهری و روستایی ایران بخش مهمی از جمعیت ایران را در بر دارد. به همین جهت چگونگی توزیع درآمد بین این مناطق و تغییرات آن تا حدودی وضعیت توزیع درآمد را مشخص میکند، ضمن اینکه پیامدهای مهمی از نظر عدالت و کارایی دارد. یکی از پیامدهای این موضوع، تاثیر بر توزیع جغرافیایی جمعیت در نتیجه رشد بی رویه بعضی از شهرهاست که این مورد به نوبه خود مسائل گوناگونی همچون تاثیر بر محیط زیست و کیفیت زندگی، عدم اسـتفاده بهینه از امکانات طبیعی و انسـانی وکاهش کارایی کلی اقتـصاد کشور را در پی دارد. با وجود انجام مطالعات قابل ملاحظه پیرامون وضعیت اقتصادی استانهای مختلف و مقایسه آن با کل کشور، وضعیت توزیع درآمد در استان همدان و مقایسه آن با کل کشور بصورت مکتوب در مجلات کشور مشاهده نشده است. بنابراین بررسی وضعیت توزیع درآمد استان همدان و مقایسه آن با کل کشور جهت سیاستگذاری برای کاهش نابرابری توزیع درآمد، افزایش رفاه اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی ضرورت مییابد. استان همدان در گسترهای به مساحت 19491 کیلومتر مربع از شمال به استانهای زنجان و قزوین، از جنوب به استان لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به استان کرمانشاه و قسمتی از استان کردستان محدود است. بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال1390 کل جمعیت استان 1758268 نفر می باشد که از این عده 883436 نفر مرد و 874832 نفر زن بوده است. همچنین از کل جمعیت استان 1040605 نفر در مناطق شهری، 716669 نفر در مناطق روستایی سکونت داشته و 994 نفر غیر ساکن بودهاند. لذا هدف عمده این پژوهش محاسبه نابرابری درآمدی در مناطق شهری و روستایی استان همدان در دوره 1389-1375 و مقایسه آن با وضعیت توزیع درآمد کل کشور میباشد. انتظار میرود نتایج مطالعات حاضر بتواند در سطح سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای منطقهای با هدف کاهش نابرابری و مدیریت و کنترل اثرات منفی آن مفید و موثر واقع شود. این مقاله از پنج بخش تشکیل شده است، بخش دوم به مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه میپردازد، در بخش سوم چگونگی جمعآوری دادهها و روش شناسی تحقیق مطرح میشود، بخش بعدی به برآورد سطح نابرابری به تفکیک مناطق شهری و روستایی و عوامل موثر بر آن میپردازد و در بخش پایانی جمع بندی و نتیجهگیری ارائه شده است. 2- پیشینه تحقیق بیشتر مطالعات انجام شده در زمینه توزیع درآمد درایران، براساس اطلاعاتآماری گروه بندی شدهاست. بهعبارتی دیگر، با طبقهبندیدادههای حاصل ازنمونهگیری در مناطق شهری و روستایی در گروههای چندگانه، شاخصهای نابرابری متفاوتی محاسبه شده است. اوشیما (1973): در این زمینه در ایران، اولین کوشش توسط اوشیما بر پایه آمارهای بودجه خانوار بانک مرکزی انجام گرفته است. مطالعه اوشیما نشان دهنده توزیع نابرابر درآمد در مناطق شهری بوده است. ضریب جینی توزیع درآمد ایران در سال 1348 مطابق نتایج این تحقیق حدود 6/0 برآورد شده است. پسران(1974): در مطالعه ای ضریب تمرکز جینی ایران را در سال 1348 و 1349 به ترتیب 41/0 و 45/0 برآورد کرده است. مهران(1975): در مطالعه ای که برای کشور ایران انجام داده است،ضریب جینی هزینههای مصرفی در سال 1353 را در مناطق شهری 4/0 و در مناطق روستایی برابر 36/0 برآورد کرده است. جمشید پژویان (1373): در تحقیقی با عنوان " بررسی توزیع درآمد و الگوی مصرف جامعههای شهری و روستائی" طی سالهای 68-1362 و با استفاده از ضریب جینی و سهم دهکها به این نتیجه رسید که ضریب جینی و سهم دهکها در طول دوره تغییری نکرده و در سال 1365 با بدترین وضعیت روبرو بودهایم. حمیده ذاکر هنجنی (1385): در بررسی نابرابری درآمدی در ایران طی سالهای 1363 تا 1383 به این نتایج دست یافته است: بیشترین سطح نابرابری در مناطق شهری در سالهای1369،1370 و 1366 و کمترین سطح نابرابری در سالهای 1382 و 1383 دیده شده است و در مناطق روستائی بیشترین سطح نابرابری در سالهای1365، 1369 و1370 و کمترین سطح نابرابری در سالهای 1382 و 1383 است. بهرامی اسفنجرانی(1387) در اندازه گیری میزان نابرابری درآمدی مناطق شهری و روستایی استان اصفهان و کل کشور در سال های 1383 تا 1385، به این نتایج رسید که توزیع درآمد مناطق شهری و روستایی استان اصفهان وضعیت مساعدتری در مقایسه با مناطق شهری و روستایی کل کشور داشته است. راغفر و همکاران (1389) در مطالعه خود با استفاده از شاخص ضریب جینی، آتکینسون و تایل و با استفاده روش مقیاس معادل به اندازه گیری نابرابری درآمد در کشور طی سال های 1363 تا 1389 می پردازد. نتایج حاکی از آن است که شاخص های نابرابری در سال 1388 افزایش یافته و در سال 1389 در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است. همچنین مناطق شمال شرق و جنوب شرق نابرابری بالاتری را تجربه می کنند. 3- روش و نحوة اجرای تحقیق روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش یک روش توصیفی و کتابخانهای میباشد، لذا اطلاعات تئوریک مورد استفاده در آن از روش کتابخانهای و اطلاعات آماری آن از نتایج تفضیلی آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی تهیه شده توسط مرکز آمار ایران استفاده شده است. جامعه مورد نظر شامل خانوارهای روستایی و شهری استان همدان و خانوارهای شهری و روستایی کل کشور طی سال های 1375 تا 1389 می باشد. در این تحقیق، ابتدا با استفاده از اطلاعات آماری سری زمانی حاصل از نتایج تفضیلی آمار گیری از هزینه و درآمد خانوارها و شاخصهای نابرابری درآمد به ارزیابی روند توزیع درآمد در استان همدان و کل کشور پرداخته و سپس عوامل موثر بر نابرابری درآمدی بررسی میشود. شاخصهایی که در این تحقیق برای محاسبه نابرابری درآمدی استفاده شده است عبارت است از ضریب جینی و نسبت سهم 20/0 ثروتنمندترین به سهم40/0 فقیرترین افراد. 4- مبانی نظری ضریب جینی توسط متخصص آمار ایتالیایی به نام کورادو جینی توسعه یافت و در سال 1912 اعلام شد این شاخص یکی از مهمترین شاخصهای اندازهگیری شدت نابرابری توزیع درآمد است که از منحنی لورنر به دست میآید(Samuelson&Nordhaus,2001) منحنی لورنز رابطه بین درصد تجمعی خانوارها و درصد تجمعی درآمد را نشان میدهد که خانوارها به ترتیب درآمد، از کمترین تا بیشترین مرتب می شوند. ضریب جینی مشهورترین شاخص نابرابری توزیع درآمد و متداول ترین آنها از نظر استفاده در بررسیهای توزیع درآمداست. از همین رو این شاخص بیش از هر شاخص دیگری در مواجه با پذیرش و یا رد قرارگرفته و خصوصیات مثبت و منفی آن ارائه شده است. به طور کلی ضریب جینی به عنوان یک شاخص نسبی به صورت اندازه نسبت میزان نابرابری درآمد در جامعه مفروض به حداکثر اندازه ممکن نابرابری در یک الگوی توزیع درآمد کاملاً ناعادلانه تعریف شده است. بر پایه این تعریف، در صورتیکه افراد جامعه در انتخاب درآمد خود مختار باشند، همه آنها درآمدهای بالاتر از درآمد خود را انتخاب میکنند. بنابراین، هر یک از افراد جامعه به دلیل داشتن درآمد کنونی خود را دچار محرومیت میداند و یا این که خود را از یک منفعت مورد انتظار محروم میبیند این محرومیت ناشی از تفاوت درآمد کنونی آنها با درآمد مورد انتظارشان میباشد. بر این اساس ضریب جینی عبارت است از نسبت متوسط مجموع قدر مطلق کلیه جفت درآمدها در الگوی توزیع درآمد جامعه مفروض (به مثابه محرومیت ناشی از نابرابری توزیع منافع) به اندازه این قدر مطلق در یک الگوی توزیع درآمد کاملاً عادلانه (به مثابه بیشترین اندازه ممکن محرومیت ناشی از نابرابری توزیع منافع) میباشد. در این دو حالت ضریب جینی (G) به صورت روابط زیر تعریف می شود:
که درآن مبلغ درآمد فرد i ام میباشد، طوریکه ، P سهم نسبی تجمعی دارندگان درآمد، L(P) سهم نسبی تجمعی درآمد، µ متوسط درآمد جامعه و n تعداد افراد جامعه میباشد. میتوان نشان داد: الف) ضریب جینی ویژگیهای سهولت برآورد، وضوح محتوی و مفهوم، محدود بودن دامنه تغییرات بین صفر و یک، عدم حساسیت نسبت به تغییر متناسب کلیه درآمدها و حساسیت نسبت به تغییر ثابت کلیه درآمدها را تامین میکند. ب) ویژگی حساسیت متفاوت نسبت به انتقال درآمد بین افراد دارای رتبه متفاوت در الگوی توزیع درآمد (اصل انتقال نزولی) و تجزیه پذیری در ضریب جینی مصداق ندارد. ج) ویژگی حساسیت نسبت به انتقال درآمد بین افراد جامعه (اصل پیگو- دالتون) در مواردی در این شاخص نابرابری تامین نمی شود. د) اشکال اصلی ضریب جینی این است که این شاخص برای تغییراتی که در قسمتهای مختلف توزیع درآمد روی میدهد یک مقدار نسبی ضمنی تقریباً غیر معمول را قرار میدهد. یک انتقال درآمد از یک فرد ثروتمندتر به یک فرد فقیرتر اثر بسیار بزرگتری بر روی G دارد به شرطی که دو فرد نزدیک به میانه یا وسط توزیع باشند تا در یکی از دو انتهای توزیع. در تحقیق حاضر به منظور محاسبه ضریب جینی و سهم دهکهای درآمدی از نرم افزار stata استفاده شده است. 4- محاسبه نابرابری اقتصادی در استان همدان و کل کشور ضریب جینی و سهم دهکهای درآمدی، برای استان همدان و کل کشور طی دوره مورد نظر با استفاده از دادههای هزینه ناخالص خانوار به تفکیک مناطق شهری و روستایی محاسبه شده است. 1-4- روند شاخص ضریب جینی در استان همدان و کل کشور الف) مناطق شهری بر اساس نمودار(1) مشاهده میشود، شاخص ضریب جینی محاسبه شده برای استان همدان و کل کشور، نمایانگر توزیع نابرابر درآمد در استان همدان و کل کشور میباشد. مقایسه روند ضرایب در استان همدان، نشان دهنده نوسان در این ضرایب میباشد، به طوری که طی دوره 78-1375 این شاخص روند صعودی طی میکند(توزیع درآمد نابرابرتر میشود)، سپس طی دوره 82-1379 روند نزولی به خود میگیرد (وضعیت توزیع درآمد بهتر می شود) و طی سالهای 86-1382 باز هم روند افزایشی دارد. ضرایب محاسبه شده برای کل کشور روند نوسانی را نشان میدهد. هر چند شاخص بدست آمده نمایانگر توزیع نابرابر درآمد در استان و کل کشور میباشد، اما بدترین وضعیت توزیع درآمد در استان همدان در سال 78 و کمترین عدم تعادل در سالهای 82 و 83 می باشد. همچنین بدترین وضعیت توزیع درآمد کل کشور در سالهای 80 و85 می باشد. همانطور که مشاهده می شود از سال 1379 به بعد ضریب جینی استان پایین تر از کل کشور بوده و نشان دهنده وضعیت مناسب تر توزیع درآمد نسبت به کل کشور بوده است. نمودار1. روند تغییرات ضریب جینی در مناطق شهری استان همدان و کل کشور طی دوره 89- 1375
منبع: محاسبات تحقیق
ب) مناطق روستایی ضریب جینی در مناطق روستایی استان همدان و کل کشور همانند مناطق شهری از توزیع نابرابر برخوردار بوده است. بر اساس نمودار(2) مشاهده میشود این ضریب در استان، طی سالهای 79-77 و 85-83، روند صعودی دارد و در دوره82-80 روند نزولی طی میکند. بدترین وضیت توزیع درآمد استان مربوط به سال 79و بهترین وضعیت توزیع درآمد استان مربوط به سال82 می باشد. همچنین با بررسی روند ضریب جینی کل کشور مشاهده میشود در دوره زمانی 77-75 و 85-82، این ضریب روند افزایشی دارد و در سالهای 82-78، روند کاهشی دارد. بهترین و بدترین وضعیت توزیع درآمد کل کشور به ترتیب مربوط به سال های82 و 77 میباشد. همچنین مشاهده می شود بعد از سال 1384ضریب جینی در مناطق روستایی استان بالاتر از کل کشور بوده و بنابراین نسبت به کل کشور توزیع درآمد نامناسب تر بوده است. نمودار2. روند تغییرات ضریب جینی روستایی استان همدان و کل کشور طی دوره 89- 1375
منبع: محاسبات تحقیق
ج) مناطق شهری و روستایی استان همدان با توجه به نمودار (3) مشاهده می شود، به استثنای سالهای 76، 77، 78، 81، و 82، ضریب جینی در مناطق روستایی بزرگتر از مناطق شهری استان بوده است. میانگین این ضریب در مناطق شهری 38/0 و در مناطق روستایی 39/0 میباشد. بیشترین مقدار این ضریب در مناطق شهری و روستایی استان به ترتیب در سالهای 1378 و 1379 و کمترین مقدار آن در هر دو منطقه در سال 1382 رخ داده است.
نمودار3. روند تغییرات ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان همدان طی دوره 89-1375
منبع: محاسبات تحقیق 2-4- روند سهم دهک های درآمدی در استان همدان و کل کشور یکی از ابزارهای متعارف بررسی توزیع امکانات معیشتی بین گروههای مختلف، بررسی سهم گروههای مختلف درآمدی جامعه از هزینهها میباشد. بدین منظور معمولا خانوارها بر حسب سطوح درآمد یا هزینه از کمترین سطح به بالاترین سطح مرتب شده و سپس به ده گروه مساوی تقسیم و سهم هزینه های هر گروه از کل محاسبه می شود. الف- مناطق روستایی با توجه به جدول (1)، سهم40/0 خانوارهای کم درآمد در استان همدان طی دوره 82-79 روند صعودی داشته به طوری که سهم این گروه از 13/0 به 19/0 در سال 82 رسیده است و از سال 83 به بعد روند کاهشی به خود میگیرد. کمترین سهم این گروه از درآمد مربوط به سال های 79 و 75 است. سهم40/0 خانوارهای کم درآمد در کل کشور تقریبا روند یکنواختی را طی میکند، تنها طی دوره 82-80 روند افزایشی دارد و بعد از این دورهها سهم خانوارهای این گروه ثابت میماند. بیشترین سهم این گروه درآمدی در استان همدان و کل کشور مربوط به سال 82 است. 40/0خانوارهای با درآمد متوسط استان همدان در سال 76 بیشترین سهم را داشته و در سال 79 کمترین سهم از درآمد را به خود اختصاص داده است و در بقیه سال ها سهم این گروه تقریبا روند یکنواختی داشته است. سهم40/0 خانوارهای با درآمد متوسط کل کشور هم طی این دوره ها روند یکنواختی را طی می کند.20/0 خانوارهای پر درآمد بیشترین سهم را از درآمد خانوارها هم در استان همدان و هم در کل کشور به خود اختصاص داده است. سهم این گروه از درآمد در استان همدان طی دوره 79-77 روند افزایشی دارد، در سال 79 به بیشترین مقدار خود (55/0) میرسد و طی سال های 80 تا 82 روند کاهشی دارد بطوریکه در سال 82 به کمترین مقدار خود (42/0) می رسد. سهم20/0 خانوارهای پر درآمد کل کشور نوسانی بوده و از روند خاصی پیروی نمیکند، بیشترین سهم این گروه مربوط به سال 77 و کمترین سهم آن مربوط به سال 82 است. یکی دیگر از شاخصهای نابرابری درآمد، نسبت درآمدهای دریافت شده بوسیله 20/0 پر درآمد به 40/0 کم درآمد است. با بررسی روند این شاخص در استان همدان مشاهده میشود طی سالهای 79-76، این شاخص روند صعودی دارد، در سال 79 به بیشترین میزان خود میرسد و طی دوره 82-80 روند کاهشی دارد، بطوریکه در سال 82 به کمترین میزان خود میرسد و بعد از سال 82 دوباره تا سال 85 روند صعودی به خود میگیرد. با بررسی روند این شاخص میتوان به این نتیجه رسید که بهترین وضعیت توزیع درآمد مناطق روستایی استان همدان مربوط به دوره 82-80 است و نابرابرترین وضعیت توزیع درآمد استان مربوط به سال79 است. با بررسی روند این شاخص در کل کشور مشاهده میشود طی دوره 82-78، سهم ثروتمندترین گروه درآمدی به فقیرترین گروه درآمدی کاهش داشته است و طی دوره 85-83 این سهم افزایش یافته است. بیشترین مقدار این شاخص مربوط به سال 77 و کمترین آن مربوط به سال 82 است. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید بهترین وضعیت توزیع درآمد کشور مربوط به سال 82 و نابرابرترین آن مربوط به سال 77 است.
جدول1. روند سهم دهک های درآمدی در مناطق روستایی استان همدان و کل کشور
منبع: محاسبات تحقیق
ب- مناطق شهری بر اساس نتایج جدول 2 مشاهده میشود، سهم 40/0 خانوارهای کم درآمد استان همدان طی سال های 79-75 و 86-83 روند کاهشی داشته است و در سالهای 83-80 در حال افزایش است. بیشترین سهم این گروه از هزینه مربوط به سالهای 82 و83 است وکمترین سهم آن مربوط به سال 79 است. سهم 40/0 خانوارهای کم درآمد کل کشور در سالهای 76 ،77، 82 و83 در بیشترین مقدار خود قرار دارد و در بقیه سالها روند ثابتی دارد. سهم 40/0 خانوارهای متوسط درآمد استان همدان در طی دوره مورد نظر روند نامشخصی دارد. کمترین میزان این سهم در سالهای 77 و78 و بیشترین میزان آن در سال 75 اتفاق افتاده است. سهم این گروه در کل کشور هم تقریبا دارای روند ثابتی است.سهم 20/0 خانوارهای پر درآمد استان طی سال های 86-83 روند افزایشی دارد، در سال های 77 و78 این گروه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است (51/0) و در سال 82 سهم این گروه به کمترین میزان خود رسیده است (43/0)، در بقیه سالها هم روند نامشخصی طی میکند. همچنین سهم این گروه در کل کشور در سال های 80 و 85 بیشترین مقدار(47/0) و در سال 82 کمترین میزان (45/0) است. جهت قضاوت در مورد وضعیت توزیع درآمد در مناطق شهری استان و کل کشور نسبت سهم20/0 خانوارهای پر درآمد را به 40/0 خانوارهای کم درآمد محاسبه میکنیم. مشاهده میشود این شاخص طی سالهای 78-75 و 86-83 روند صعودی دارد، در سال 78 به بیشترین میزان خود رسیده است، در سال های 80 و79 روند کاهشی پیدا میکند، در سال 82 به کمترین میزان خود میرسد. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که وضعیت توزیع درآمد در مناطق شهری استان همدان در سال 78 در نابرابرترین وضعیت و در سال 82 در بهترین وضعیت توزیع درآمد قرار داشته است. با بررسی روند این شاخص در کل کشور مشاهده میشود طی سال های80-77 و 85-83، شاخص مورد نظر در حال افزایش است، در سال80 به بیشترین مقدار خود رسیده است، در سالهای 81 و 82 کاهش داشته و در سال82 به کمترین مقدار خود رسیده است. در دورههای دیگر روند نامشخصی دارد. بنابراین بهترین وضعیت توزیع درآمد مناطق شهری کشور در سال 82 و نابرابرترین آن در سال80 اتفاق افتاده است. جدول2. روند سهم دهکهای درآمدی در مناطق شهری استان همدان و کل کشور
منبع: محاسبات تحقیق 5- بررسی عوامل موثر بر نابرابری درآمدی در این قسمت از تحقیق با بهره گیری از دادههای سری زمانی سالانه اقتصاد ایران طی دوره 1389-1358 به بررسی و تجزیه و تحلیل تاثیر متغیرهای اثرگذار بر توزیع درآمد اقتصاد ایران می پردازیم. مدل اقتصاد سنجی این تحقیق بر پایه فرضیه کوزنتس بنیان نهاده شده است. مدل تحقیق با اضافه کردن متغیر حداقل دستمزد و تورم به مدل کوزنتس بدست می آید. بنابراین الگوی اقتصاد سنجی تحقیق به شرح زیر معرفی می شود:
1-5- داده های تحقیق آمار و اطلاعات مربوط به تولید ناخالص داخلی سرانه(GDPP)، ضریب جینی(gini)، حداقل دستمزد(MW) و تورم(X) از آمارهای رسمی منتشر شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گردآوری شدهاست. برای محاسبه مقادیر حقیقی تولید ناخالص داخلی سرانه از شاخص قیمت ضمنی تولید ناخالص داخلی و برای محاسبه حداقل دستمزد حقیقی از شاخص قیمت مصرفی خانوارها بر اساس سال پایه 1376 استفاده شده است. 2-5- نتایج تخمین الگو گرچه مولفههای اثر گذار دیگری چون سطح سرمایه انسانی، میزان مشارکت نیروی کار زنان، افزایش نسبت زنان سرپرست خانوارها، مهاجرت، توسط سن جمعیت کشور، جمعیت بیکاران و ... در توزیع درآمد نقش مهم و معناداری ایفا میکنند، اما از لحاظ اقتصاد سنجی برای بدست آوردن اثرات خالص دو متغیر مهم حداقل دستمزد و تورم،کافی است از رگرسیون مرکب استفاده شود. لذا به منظور بررسی هرچه دقیق تر آثار متغیرهای مزبور بر توزیع درآمد، ابتدا پایداری الگوی تخمین زده شده را با ورود- خروج متغیرهای موهومی مورد بررسی قرار میدهیم. همانطور که قبلاً گفته شد، برای آزمون این تحقیق از چارچوب فرضیه کوزنتس استفاده میشود. لذا ابتدا فرضیه کوزنتس را مورد آزمون قرار داده و با اضافه کردن متغیرهای انتخابی و موهومی، اعتبار نتایج بدست آمده را مورد بررسی قرار میدهیم. نتایج تخمین مدل های مختلف در جدول3 آورده شده است. جدول3. نتایج تخمین مدل ها
منبع: محاسبات تحقیق
الف- تاثیر حداقل دستمزد بر توزیع درآمد در زمینه اثرات حداقل دستمزد بر توزیع درآمد اتفاق نظر وجود ندارد لیکن عمده نظریات بر این باور استوار است که افزایش حداقل دستمزدها منجر به کاهش نابرابری می شود. افزایش حداقل دستمزد نه تنها مستقیماً موجب بهبود رفاه کارگران شده و در توزیع درآمد موثر است، بلکه به شکل غیر مستقیم نیز میتواند بر توزیع درآمد موثر واقع شود. افزایش حداقل دستمزدها از یکسو میتواند با افزایش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش سطح عمومی قیمت ها، موجب بدتر شدن توزیع درآمد شود. از سوی دیگر، بر اساس نظریه کارآیی دستمزدها، ممکن است با افزایش حداقل دستمزدها انگیزه نیروی کار برای افزایش بهره وری بیشترشده و در نتیجه با افزایش تولید، سطح عمومی قیمت ها کاهش یافته و نهایتاً موجب بهبود توزیع درآمد شود. لذا برآیند این اثرات بسته به ساختار اقتصادی کشور ایران می تواند مثبت، منفی و یا خنثی باشد. در این راستا نتایج آزمون های اقتصادی میتواند پاسخ مناسبی ارائه نماید: نتایج بدست آمده از جدول دلالت بر این دارد که در طی دوره مورد بررسی در تمامی مدل های هفت گانه، ضرایب مربوط به حداقل دستمزد های اسمی و حقیقی مطابق انتظار تئوریک منفی بوده و از لحاظ آماری معنی دار می باشد. با ملاحظه نتایج مندرج در 5 مدل اول و مدل 7، معلوم می شود که همواره علائم ضرایب تخمین زده شده برای حداقل دستمزدهای حقیقی،منفی و این ضرایب همواره از لحاظ آماری در سطح اطمینان 99 درصد معنی دار بوده است. بنابراین، این نتایج دلالت براین دارد که در اقتصاد ایران افزایش حداقل دستمزدهای حقیقی توانسته است بطور معنی داری موجب کاهش نابرابری درآمد شود بطوریکه نتایج بدست آمده دلالت بر این دارد که دامنه تاثیرگذاری حداقل دستمزد بر ضریب جینی بین 016/0 و 018/0 در نوسان بوده و این اعداد بدین معنی است که به ازای افزایش ده درصدی در حداقل دستمزدها، بطور متوسط ضریب جینی در اقتصاد ایران به اندازه 16/0 واحد کاهش یافته و از آنجا که علامت ضریب حداقل دستمزد حقیقی در 6 الگوی تخمین زده شده تغییر نکرده و نیز دامنه نوسان ضریب تخمین زده شده در مدل های 6 گانه بسیار کم و نیز همواره از لحاظ آماری در سطح معنی دار یک درصد بوده است. از این رو سیاست افزایش حداقل دستمزدها می تواند موجب کاهش معنی دار نابرابری درآمد در کشور شود. ب- اثر تورم بر توزیع درآمد تورم یکی از متغیرهای مهم و اثر گذار بر توزیع درآمد است. نتایج بدست آمده در مدل های تخمین زده شده نشان میدهد که اثرات تورم بر توزیع درآمد متفاوت است. بطوریکه در مدل های 5 و 7 تورم تاثیر منفی بر توزیع درآمد داشته است. به طوریکه با افزایش تورم، ضریب جینی کاهش یافته است. ضریب تورم در این مدل ها از لحاظ آماری معنی دار بوده است و نشان می دهد تورم در سطوح بالا سبب افزایش نابرابری در جامعه میگردد. ج- متغیر های موهومی ضرایب مربوط به متغیر های موهومی سال های بین 157 و 1359 نیز در تمامی مدل های 6گانه منفی و معنی دار میباشد که دلالت بر این دارد که طی دوران انقلاب، ضریب جینی پائین تر و در نتیجه توزیع درآمد عادلانه تر از سایر زمان هاست.
نتیجه گیری نتایج حاصل از برآورد ضریب جینی در مناطق شهری و روستایی استان، نشان می دهد که میانگین این ضریب طی دوره مورد بررسی در مناطق شهری و روستایی استان به ترتیب 38/0 و 39/0 بوده است،که حاکی از این مطلب است که بطور متوسط وضعیت توزیع درآمد در مناطق روستایی استان نابرابرتر از مناطق شهری بوده است. همچنین میانگین ضریب جینی در مناطق شهری کل کشور 37/0 و در مناطق روستایی 39/0 بوده است. با مقایسه شاخص ضریب جینی در دوره های مورد بررسی مشاهده می شود نابرابرترین وضعیت توزیع درآمد در مناطق مختلف مربوط به سال های 1378 و 1379 و بهترین وضعیت توزیع درآمد مربوط به سال های 1382 و 1383 میباشد. در بخش بعدی مقاله تاثیر حداقل دستمزد و تورم بر توزیع درآمد بررسی شده است که بر اساس نتایج حاصل از تخمین مدل در اقتصاد ایران افزایش حداقل دستمزدهای حقیقی توانسته است بطور معنیداری موجب کاهش نابرابری درآمدی شود و به ازای یک افزایش ده درصدی در حداقل دستمزدها، بطور متوسط ضریب جینی به اندازه 16/0 کاهش یافته است. همچنین تورم نیز به عنوان یکی از متغیرهای مهم و اثر گذار بر توزیع درآمد در سطوح بالا سبب افزایش نابرابری در جامعه میگردد. میتوان پیشنهادات زیر را مطرح نمود. پیشنهادات هدفمندکردن یارانهها به گونهای که سهم هرچه بیشتر به خانوارهای دهکهای پایین درآمدی تعلق گیرد. با توجه به نقش قابل توجه نظام مالیاتی در توزیع عادلانه ثروت در جامعه، بازنگری در سیستم مالیاتی و مکانیسمهای اجرایی آن ضروری به نظر میرسد. یک سیستم مالیاتی کارا باید به گونهای باشد که دهکهای درآمدی بالای جامعه سهم مالیات واقعی خود را بپردازند و از فرار مالیاتی این اقشار به نحو مقتضی جلوگیری به عمل آورد. از آنجایی که برخورداری از شغل مناسب، مطمئن و حقوق مکفی یکی از عوامل موثر در بهبود بهینه مالی اقشار کم درآمد و به عبارتی دهکهای پایین درآمدی جامعه می باشد، طراحی و اجرای برنامههای جامع بلند مدت، میان مدت و همزمان با آن کوتاه مدت در جهت ایجاد فرصتهای شغلی و اشتغال زایی ضروری به نظر میرسد. با توجه به اینکه اشتغال پایدار مستلزم سرمایه گذاری بنیادین در امور زیربنایی و هدایت سرمایه های موجود در دست اشخاص و بخش خصوصی میباشد. لذا دخالت دولت الزامی است، در همین ارتباط راهکار ذیل پیشنهاد می شود: شناسایی منابع، امکانات و پتانسیلهای موجود در استان، بخوصوص منابع انسانی. شایان ذکر است که بسیاری از نیروهای متخصص و کارامد که تعلق خاطری به این منطقه دارند (بومی و غیر بومی) در خارج از استان و یا خارج از کشور ساکن هستند و تا کنون اقدامی در جهت شناسایی این افراد صورت نگرفته است. ایجاد یک پایگاه اطلاعات از مشخصات این افراد و برنامه ریزی و زمینه سازی جهت جذب و به کار گیری آنها در استان میتواند نقش موثری در بهبود ساختار نیروی انسانی متخصص استان و رفع بسیاری از مسایل و معضلات اقتصادی - اجتماعی موجود داشته باشد.
[1]. دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه الزهرا، marzeyeh_bayat@yahoo.com Email: [2] . هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان، Email: Mhekmat165 @gmail.com | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع - بهرامی اسفنجرانی(1387)، اندازه گیری میزان نابرابری درآمد مناطق شهری و روستایی استان اصفهان با یک مورد مقایسه ای کل کشور 85-1363، پایانامه کارشناسی ارشد - پژویان، جمشید،(1378) بررسی فقر و شرایط اقتصادی خانوارهای استان تهران،تهران، سازمان برنامه و بودجه استان تهران، - خورده پر، زهرا(1386)، اندازه گیری نابرابری توزیع درآمد در مناطق شهری و روستایی استان فارس و مقایسه آن با کل کشور طی سال های 83-1360 ، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا - ذاکر هنجی، حمیده (1386 )، نابرابری درآمدی در ایران ، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی ، شماره 24 - راغفر، حسین،خوشدست، فریبا، یزدان پناه، محدثه(1390)، اندازه گیری نابرابری درآمد در ایران طی 1363تا1389، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 45 - سازمان برنامه و بودجه (1361)، شاخصهای توزیع درآمد در ایران (59-1346)، چاپ اول، تهران ، انتشارات سازمان برنامه و بودجه
- Mehran.F(1975). “Income distribution of iran,statistics of inequality” ,LLo ,Geneva. - Oshima, H. (1973),” Incom Distribution”, Misson Working Paper, No.II, Employment and Income Policies in Iran, World Employment Program, I.L.O - Ppesaran, M.H(1974),” Income Distribution Trends in Rural and Mineographled paper, BMI, Tehran Urban”, - Samuelson, P. and Nordhaus, W. (2001), Microeconomics. McGraw-Hill. Sing, S. (1993), "Some aspects of rural non-farm sector development in developing countries". The Indian Journal of Labour Economicsvol. 36, no. 30.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |