تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,557 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,685,676 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,742,887 |
بیان ناپذیری تجربه عرفانی با نظر به آرای مولانا در باب «صورت» و «معنا» | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 34، فروردین 1393، صفحه 131-159 اصل مقاله (583.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منظر سلطانی1؛ سعید پورعظیمی* 2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
بیانناپذیری تجربه عرفانی امری است که صوفیان با استعانت از رمزها و تمثیلهای متعدد و یا بهصراحت از آن سخن گفتهاند. به عقیده آنها، عظمت و کمال «معنی» به اندازهای است که «صورت» ظاهر به هیچرو نمیتواند آن را بیان کند. زبان عرفانی در بطن خود تناقض صورت و معنی را بازتاب میدهد؛ تناقضی که از ادراک صوفیان نسبت به «راز» سرچشمه میگیرد. «راز»ی در عمق «معنی» نهفته است که زبان نمیتواند آن را بیان کند و به مخاطب انتقال دهد. صوفی نیز میکوشد این راز را پنهان نگاه دارد. وسوسه بیان معنی از یک سو، و اصرار بر ناتوانی زبان در بیان معنی از سوی دیگر، بنیان بخش عمدهای از میراث سخن صوفیه است. بحث «صورت» و «معنی» در آثار مولانا نیز به شکلی گسترده مطرح شده است. تأکید مولانا بر محال بودن بیان تجربه عرفانی، سرانجام او را به ساحت «خاموشی» کشانده است. مقاله حاضر به این موضوع اختصاص دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ صورت و معنی؛ زبان؛ مولانا؛ خاموشی | ||
مراجع | ||
کتابنامه احسائی، محمدبن علی. 1304 ق. عوالی اللئالی العزیزه فی الاحادی الدینی . ه تحقیقمجتبی عراقی. ج 3. قم: سیدالشهداء. . استی ، والتر ترن . 1471 . عرفان و فلسف . ه ترجمة بهاءالدین خرمشاهی. چ 9تهران: سروش. افلاکی العارفی، شم الدین احمد. 1479 . مناقب العارفی . ن به کوشش تحسینیازیجی. تهران: دنیای کتاب. بهاء ولد، محمدبن حسین. 1419 . معار . ف تصحیح بدیع الزّمان فروزانفر. 9ج.تهران: طهوری. .» تأملی در غزل رؤیاهای مولانا « . پورنامداریان، تقی و پورعظیمی، سعید. 1490. نشریة مطالعات عرفان . ی ش 14 خرقانی، ابوالحسن. 1483 . نوشته بر دری.ا گزینش و ترجمة محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: سخن. روزبهان بقلی شیرازی. 1470 . شرح شطحیا . ت تصحیح و مقدمه هانری کربن.تهران: طهوری. سلطان ولد. 1476 . معار . ف به کوشش نجیب مای هروی. تهران: مولی. سنایی غزنوی، ابوالمجدمجدودبن آدم. 1479 . مکاتی . ب تصحیح نذیر احمد.تهران: کتاب فرزان. شبستری، شیخ محمود. 1461 . گلشن را . ز به اهتمام احمد مجاهد و محسن کیانی.تهران: منوچهری. شم تبریزی، محمدبن علی. 1479 . مقالا . ت تصحیح و تعلیق محمدعلی موحد.تهران: خوارزمی. عزالدین کاشانی، محمودبن علی. 1476 . مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه.ت صحیحجلال الدین همائی. تهران: مؤسسه نشر هما. عین القاات همدانی. 1466 . نامه ها. به اهتمام علینقی منزوی و عفی عُسیران.4ج. تهران: اساطیر. غزّالی، احمدبن محمد. 1460 . مجموعه آثار فارسی احمد غزّالی. با اهتمام احمدمجاهد. تهران: دانشگاه تهران. مولوی، جلال الدین محمد. 1479 . فیه ما فیه. تصحیحات و حواشی بدیع الزمانفروزانفر. تهران: امیرکبیر. . 1488 . فیه ما فیه )و پیوست های نویافته.( تصحیح وتوضیح توفیق سبحانی. تهران: کتاب پارسه. . 1474 . کلیّات شم تبریز . ی تصحیحات و حواشیبدیع الزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر. . 1466 . مثنوی معنو . ی تصحیح رینولد نیکلسن. به اهتمام نصرا پورجوادی. تهران: امیرکبیر. . 1461 . مکتوبا . ت تصحیح توفیق سبحانی. تهران: مرکزنشر دانشگاهی. یونگ، کارل گوستاو. 1488 . روانشناسی و دی . ن ترجمة فؤاد روحانی. تهران: علمیو فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 975 |