تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,293,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,348,020 |
پیوند اسطوره و عرفان؛ برداشتهای عرفانی سهروردی از شاهنامه فردوسی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 32، مهر 1392، صفحه 147-164 اصل مقاله (424.15 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
الیاس نورایی | ||
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
سهروردی از جمله عارفان علاقهمند به حکمت ایران باستان است که در آثار خود به عناصر و شخصیّتهای اساطیری ایران بسیار اشاره کرده است. وی از برخی از شخصیّتهای اساطیری، مانند «سیمرغ»، «زال»، «رستم» و «اسفندیار» و سرگذشت آنان برداشتهای عرفانی کرده و هر یک را نمادی برای بیان حقایق فلسفی و عرفانی خود قرار داده است. در نوشتار حاضر به بررسی مفهوم «خورنه» (فّر)، ارتباط آن با نور محمّدی و سکینه، و یکی شدن این دو مفهوم در اندیشههای سهروردی پرداخته شده است؛ همچنین برخی شخصیّتها و عناصر حماسی و اساطیری که در آثار رمزی سهروردی صورت عرفانی به خود گرفتهاند و سرگذشت آنها تأویلها و تفسیرهایی به همراه داشته است، بررسی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سهروردی؛ فردوسی؛ خورنه؛ شخصیّتهای شاهنامه؛ برداشتهای عارفانه | ||
مراجع | ||
کتابنامه امین رضوی، مهدی. 1387. سهروردی و مکتب اشراق. چ 4. تهران: مرکز. بلخاری، حسن. 1383. «پرواز بر بال ملائک: درآمدی بر اندیشههای شیخ اشراق». نشریة همشهری. ش 10 و 11. پورجوادی، نصراله. 1382. عرفان و اشراق. تهران: مرکز. پورنامداریان، تقی. 1375. رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. چ 4. تهران: علمی و فرهنگی. جهانگیری، محسن. 1369. «حکمت اشراق». در فلسفه در ایران (مجموعه مقالات فلسفی). چ 6. تهران: حکمت. خاقانی شروانی، افضلالدین. 1388. دیوان. به کوشش ضیاءالدین سجادی. چ 9. تهران: زوّار. خالقی مطلق، جلال. 1388. «دربارۀ عنوان داستان دوازدهرخ». در سخنهای دیرینه. به کوشش علی دهباشی. چ 3. تهران: افکار. رضی، هاشم. 1384. حکمت خسروانی. چ 3. تهران: بهجت. سهروردی، شهابالدین یحیی. 1376. عقل سرخ. شرح و تفسیر مهران سلگی (عبدالرحمن). تهران: مؤلف. ــــــــــــــــــــــــــــ . 1386. لغت موران. به تصحیح و مقدمه نصراله پورجوادی. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. ــــــــــــــــــــــــــــ . 1380. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. با مقدمه و تحلیل فرانسوی هانری کربن. به تصحیح و تحشیه و مقدمه سیدحسین نصر. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شایگان، داریوش. 1387. هانری کربن؛ آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمة باقر پرهام. چ 5. تهران: فرزان روز. شکوری، ابوالفضل.1376. «حکمت خسروانی از منظر سهروردی». مجلة علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس. ش 4. شهرزوری، شمسالدین محمد. 1372. شرح حکمةالاشراق. تصحیح و تحقیق و مقدمه حسین ضیای تربتی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. فردوسی، ابوالقاسم. 1389. شاهنامه. به کوشش جلال خالقی مطلق. چ 3. تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. کربن، هانری. 1383. ارض ملکوت. ترجمة سیدضیاءالدین دهشیری. چ 3. تهران: طهوری. ــــــــــــ . 1382. روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان. ترجمة عبدالمحمد روحبخشان. تهران: اساطیر. ــــــــــــ . 1369. فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی. ترجمة سیدجواد طباطبائی. تهران: توس. کزّازی، میرجلالالدین. 1380. تابش فر از گونهای دیگر؛ جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران. چ 2. تهران: مرکز. ــــــــــــــــــ . 1386. نامه باستان (ویرایش و گزارش شاهنامه فردوسی). چ 4. تهران: سمت. ــــــــــــــــــ . 1387. رؤیا، حماسه، اسطوره. چ 4. تهران: مرکز. لاهیجی، شیخمحمد. 1374. مفاتیحالاعجاز فی شرح گلشن راز. چ 6. تهران: سعدی. مدرسی، فاطمه. 1382. «خورنۀ مزدایی و بازتاب آن در آثار سهروردی و فردوسی». مجلۀ مطالعات و پژوهشهای دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. ش 34 و 35. ملکشاهی، حسن. 1382. «بررسی افکار خاص سهروردی در حکمةالاشراق». در نامه سهروردی (مجموعه مقالات). به کوشش علیاصغر خانی و حسن سیدعرب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. موحد، صمد. 1374. سرچشمههای حکمت اشراق. تهران: فراروان. نصر، سیدحسن. 1371. سه حکیم مسلمان. ترجمة احمد آرام. چ 5. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,199 |