تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,345,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,607 |
نقش خودنظمدهی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 40، تیر 1393، صفحه 383-392 اصل مقاله (226.55 K) | ||
نویسندگان | ||
بهرام محمودیکهریز1؛ فاطمه باقریان2؛ محمود حیدری2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
دراین پژوهش نقش پیش¬بینی¬کنندگی خودنظم¬دهی در سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان دوره دبیرستان در یک نمونه تصادفی متشکل از 224 دانشآموز پسر شهر تهران با پرسشنامه¬های خودنظم¬دهی (میلر و براون، 1991)، سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (تورپ، کلارک و تیگز، 1953) و شاخص سازگاری اجتماعی کاول (1958) بررسی شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی استفاده شد. از بین زیر¬مقیاس¬های خودنظم¬دهی، تنها سه زیر¬مقیاس ارزشیابی اطلاعات، اجرای برنامه و دریافت اطلاعات، پیش¬بینی¬کننده معنادار سازگاری اجتماعی بودند. یافته¬ها نشان دادند نوجوانان برای تنظیم ارتباطهای سازشیافته با محیط اجتماعی خود بیشتر از تمامی ابعاد خودنظم¬دهی، نیازمند داشتن اطلاعات و تنظیم هدف برای برقراری ارتباط هستند. بدین ترتیب باید عاملیت، تاثیرگذاری و استقلال نوجوانان بیشتر مدنظر قرار گیرد و نگاه سنتی نسبت به تسلط خانواده و نقش محدودکننده آنان تعدیل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودنظمدهی؛ ارزشیابی اطلاعات؛ اجرای برنامه؛ دریافت اطلاعات؛ سازگاری اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,105 |