تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,293,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,348,012 |
ویژگیهای روانسنجی نسخةپیشدبستانی سیاهة درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی (فرم معلم) | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 38، دی 1392، صفحه 123-137 اصل مقاله (402.77 K) | ||
نویسندگان | ||
علی مشهدی1؛ جعفر حسنی2؛ زرین برعرفان3؛ پریسا نجفیگل4؛ شراره دانشور3 | ||
1استادیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار دانشگاه خوارزمی | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه پیش¬دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) بود. سیاهه کنشهای اجرایی 390 کودک 2 تا 5 ساله مقطع پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-90 به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحلهای از طریق معلمان گردآوری شد. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی و همبستگی¬های مجموعه مادّه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی¬های مجموعه مادّه بیانگر اعتبار رضایتبخش سیاهه و زیرمقیاس¬های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بیانگر دو الگوی پنجعاملی (بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه¬ریزی/سازمان¬دهی) و سهعاملی (خودمهارگری بازداری، انعطافپذیری و فراشناخت) بود. افزون بر این، روایی همگرای مقیاس با سیاهه فهرست رفتاری کودکان مطلوب بود. نسخه پیشدبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) ابزاری مفید جهت سنجش کنش¬های اجرایی در کودکان پیش دبستانی است و می¬تواند در پژوهشهای روان¬شناختی و موقعیت¬های بالینی در ایران به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاهه درجه بندی رفتاری کنشوری اجرایی؛ کودکان پیش دبستانی؛ اعتبار؛ روایی؛ نسخه معلم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 722 |