تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,549 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,489 |
مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات روانشناختی در دانشآموزان قلدر، قربانی و عدم درگیر | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 38، دی 1392، صفحه 201-210 اصل مقاله (222.35 K) | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل شیری1؛ مصطفی ولیپور2؛ محمدعلی مظاهری3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | ||
3استاد دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات روانشناختی در دانشآموزان مقطع راهنمایی درگیر در پدیده قلدری است. با روش نمونهبرداری خوشهای 282 دانشآموز به طور کاملاً تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و از بین این دانشآموزان و از طریق معرفی اولیای مدرسه 53 دانشآموز قلدر، 56 دانشآموز قربانی و 173 دانشآموز عادی شناسایی شد. دانشآموزان مقیاس خودگزارشدهی مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR؛ آشنباخ، 1991) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (TISS؛ ایندربیتزن و فوستر، 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان دادند دانشآموزان قلدر در مهارتهای اجتماعی مثبت به صورت معناداری از دو گروه دیگر پایینتر و در مقابل مهارتهای منفی آنان به طور معناداری بالاتر از دو گروه بود. همچنین میانگین نمرههای افراد قلدر و قربانی در اختلالهای درونیسازیشده به طور معناداری بالاتر از دانشآموزان عدم درگیر است. همچنین در اختلالهای برونیسازیشده میانگین افراد قلدر به طور معناداری بالاتر از دانشآموزان عدم درگیر در پدیده قلدری است. تفاوت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (قلدر و قربانی و عدم درگیر) و اختلالهای درونیسازی و برونیسازیشده دانشآموزان قلدر و قربانی حاکی از اهمیت ارائه آموزش مهارتهای اجتماعی و برنامههای پیشگیری ومداخله مناسب در مدارس جهت جلوگیری از وقوع قلدری و پیامدهای آسیبزای آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ اختلالهای برونیسازیشده؛ اختلالهای درونیسازیشده؛ مهارتهای اجتماعی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |