تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,638 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,346,548 |
ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (فرم معلم) | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 37، مهر 1392، صفحه 29-37 اصل مقاله (466.67 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید قنبری1؛ رحیم ربیعینژاد2؛ پریسا گنجه2؛ ساناز خرمزاده2 | ||
1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تعیین ویژگیهای روانسنجی فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی در نمونهای از کودکان 4 تا 6 سالة شهر اهواز پرداخت. برای این منظور، از بین مهدکودکهای مناطق چهارگانه اهواز، 158 کودک به روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. معلمان آنها فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (اسپنس و دیگران، 2001) را به همراه مقیاس درجهبندی کانرز (فرم معلم؛ کانرز، 1999) تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس به استخراج پنج عامل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، ترس از آسیب جسمانی، اضطراب جدایی و وسواسـ بیاختیاری منجر شد. نتایج نشان دادند که فرم معلم مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی ویژگیهای روانسنجی مطلوبی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای روانسنجی؛ اضطراب کودکان پیشدبستانی؛ تحلیل عاملی اکتشافی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,225 |