تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,057 |
مباحثهطلبی: نقش برونگردی، باورهای معرفتشناسی و نیاز به شناخت | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 36، تیر 1392، صفحه 401-410 اصل مقاله (732.3 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین پورشهریار1؛ سمیه احمدی2؛ زهرا تنها3 | ||
1استادیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی نقش برخی از عوامل مربوط به تفاوت¬های فردی در میزان گرایش افراد به مباحثه، به پیش¬بینی مباحثهطلبی بر پایه باورهای معرفت¬شناختی، نیاز به شناخت و برونگردی می¬پردازد. به این منظور 229 دانشجو (107 پسر و 122 دختر) با روش نمونهبرداری تصادفی انتخاب شده و به سیاهه¬ باورهای معرفت¬شناسی (شرو، بندیکسن و دانکل، 2002)، مقیاس مباحثهطلبی (اینفنت و رنسر، 1982)، مقیاس نیاز به شناخت (کاسیویو، پتی و کائو، 1984) و مقیاس برونگردی از سیاهه پنجعاملی نئو (کوستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. تحلیل داده¬ها نشان دادند که برونگردی، نیاز به شناخت و یادگیری سریع از بین باورهای معرفت¬شناختی، پیشبینیکننده مباحثهطلبی در افراد هستند. نتایج و تلویحات آن بر پایه پیشینه نظری مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مباحثهطلبی؛ باورهای معرفتشناسی؛ نیاز به شناخت؛ برونگردی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |