تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,983 |
تعداد مقالات | 83,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,455,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,583,126 |
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونیسازیشده کودکان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 35، فروردین 1392، صفحه 249-257 اصل مقاله (709.96 K) | ||
نویسندگان | ||
ندا یحیی محمودی1؛ اشکان ناصح2؛ سیروس صالحی3؛ طاهر تیزدست4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی | ||
2دانشجوی دکترا دانشگاه شاهد | ||
3استادیار دانشگاه گیلان | ||
4استادیار دانشگاه ازاد واحد تنکابن | ||
چکیده | ||
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونی¬سازی شده کودکان بررسی شد. فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001/1384) در یک نمونه 267 نفری از مادران اجرا شد. 48 دانشآموزی که نمره بالایی در مقیاس برونیسازیشده فهرست مشکلات رفتاری کودکان داشتند، انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش در طی چهار هفته، هشت جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی دریافت کردند. کودکان گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند که در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، رفتارهای پرخاشگرانه و قانونشکنانه در پایان دوره کاهش معناداری مییابد. یافته¬های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری برونی¬سازیشده کودکان در فضاهای بالینی و مدارس است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات رفتاری برونیسازی شده کودکان؛ آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی؛ قصّه گویی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,154 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 782 |